این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۹۱-۹۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف: با توجه به مشکلات ایجاد شده در بافتهای نرم و سخت دهان بدنبال استفاده از پروتزهای دندانی و با در نظر گرفتن اهمیت پیشگیری، از آنها این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل انجام شد. مواد و روشها: این تحقیق به روش مداخله­ای بر روی 30 بیمار دارای پروتز پارسیل انجام شد. پس از تقسیم بیماران به 3گروه در گروه1بیماران صرفاآموزش بهداشت توسط دانشجو(درمانگر) و در گروه2 علاوه بر آن،آموزش شفاهی روش صحیح مسواک زدن، نخ دندان وتجویز دهانشویه کلرهگزیدین را دریافت کردند. در گروه سوم، این آموزشها به صورت پمفلت آموزشی ارایه گردید. تمام بیماران در روز تحویل و 3 ماه پس از آن برای ارزیابی شاخص های PI ، GI ، PD ، CAL ، GBI معاینه شدند. نتایج، با آزمون­های Repeated Measure ANOVA ،Kruskal _ Wallis و Wilcoxone تحلیل شد. یافته ها: از نظر آماری تغییرات PI ، GBI ، PD ، GI و CAL پس از سه ماه در هر دو گروه 2 و 3 نسبت به گروه 1 اختلاف معنی داری داشت. (005/0> P ) در صورتیکه بین دو گروه 2 و 3 در ارتباط با تغییر شاخصهای پریودنتال اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پروتز پارسیل متحرک، آموزش بهداشت، شاخص های پریودنتال

عنوان انگلیسی The evaluation of the verbal and pamphlet oral hygiene instruction techniques'seffects on periodontal status of removable partiale denture wearers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Background and Aim: Regarding the serious problems of RPDs(removable partiale denture) on oral soft and hard tissues and the importance of preventing them, this study was aimed to evaluate the Effect of verbal and pamphlet technique instructions in oral hygiene education on periodontal status of removable partiale denture wearers. Materials and Methods: In this study, 30 subjects with removable partial dentures were evaluated. The patients were divided into 3 groups Group 1: patients that are hygiene Educated by student. Group 2: the patients that learning oral brushing , flossing and administration of chlorhexidine in addition to group 1 educations and group 3 recieved educational pamphlet. The patients were examined after 3 months to assess the impact of hygiene education on clinical GI, PD, PI, CAL, GBI. The Repeated Measure ANOVA, Kruskal-Wallis and Wilcoxone test used to comparing periodontal status. Results: After the 3-mounth follow-up periods, the Significant differences in PI, GBI, PD and GI were observed in groups of 2 and 3versus group1 (P< 0.005). There were no significant differences between group 2 and 3.(P>0.05) Conclusion: Considering to the results of this study, it seems that verbal and pamphlet technique instructions are effective methods to reduce periodontal disease in partiale denture wearers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیرا انصاری لاری | h ansari lari


لیلا زمانی علویجه | leila zamani alavijeh


فاطمه سرلتی | f sarlati


محمودرضا مبینی | mr mobaieni


شیرین حسنوند | sh hasanvand


مریم حسن پور شاطر | m hasanpur shater



نشانی اینترنتی http://www.jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-705-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پروتز
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات