این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 17 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۰۸-۲۱۴
عنوان فارسی
بررسی نگرش دندانپزشکان نسبت به همدلی دندانپزشک و بیمار و عوامل مرتبط با آن در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
خلاصه: سابقه و هدف: همدلی نقش مهمی در ارتباط بیمار با پزشک یا دندانپزشک معالج وی بازی می کند. همدلی دندانپزشک وبیماران باعث افزایش مهارتهای ارتباطی ورضایت آنهاو اثربخشی درمانهای دندانپزشکی میگردد. ارتباط صحیح وهمدلی بین دندانپزشک و گیرندگان خدمات دند انپزشکی یکی ازدغدغه های اساتید،مدیران و برنامه ریزان آ موزش و گیرندگان خدمات دندانپزشکی می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سطح همدلی در دندانپزشکان شرکت کننده در نهمین کنگره بین المللی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در سال 1393 انجام شده است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 200 دندانپزشک، نسخه فارسی پرسشنامه همدلی جفرسون (نسخه ارائه دهنده مراقبت های سلامت) را تکمیل کردند. نسخه فارسی پرسشنامه دارای روایی و پایایی بود و دارای 20 گزینه بود که در مقیاس 4 درجهای لیکرت قرار داشت. حداکثر نمره برحسب امتیار 60 و حداقل آن صفر بود که در چهار نگرش کاملا مثبت، مثبت، منفی و کاملا منفی طبقهبندی میشود. اطلاعات دموگرافیک شرکتکنندگان و دادههای حاصل از پرسشنامه وارد نرم افزار آماری SPSS v.20 گردید. با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از بین 200 شرکت کننده 103 نفر مذکر (5/51درصد)و 97 نفر مونث (5/48درصد)بودند.120 نفر از دندانپزشکان (60 درصد) دارای نگرش مثبت و 80 نفر از آنان (40 درصد) دارای نگرش منفی نسبت به همدلی بودند.آزمون های آماری نشان دادند که ارتباط معناداری بین نگرش به همدلی با جنسیت ، سن ، سال فارغ التحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و وضعیت تحصیل وجودندارد. (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
همدلی، دندانپزشکان، رضایت بیمار،اخلاق پزشکی
عنوان انگلیسی
Dentist's altitude about Empathy and related factors
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Empathy between dental practitioners and dental patients increases communication between them, resulting in improvements in patient satisfaction and efficacy of oral health care. Proper communication and empathy between dental practitioners and patients are major concerns of professors, managers and education programmers. The aim of this study was to evaluate empathy levels among dentists participated the 9th Iranian General Dentists Association Congress in 2014. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 200 dentists completed the persian version of Jefferson Scale of Empathy-Health Care Provider Version (JSE-HP). Demographic and data obtained from the questionnaires was analyzed by SPSS v.20 using Chi-square (a = 0.05). Results: Among 200 participant ,103 were male (51.5%) and 97 were female (48.5%) and 120 dentists had positive attitude to empathy (60%) and 80 dentists had negative attitude to empathy (40%), Statistical tests showed no significant differences between age, sex, general dentists and specialists, graduates from domestic and foreign universities and time of graduation . (p value > 0.05). Conclusion: The empathy scores of studied dentists were less than the acceptable levels. It is necessary to design proper educational programs to improve empathy of dentists with patients
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Empathy, Dentists, Patient satisfaction
نویسندگان مقاله
آرزو علایی | a alaee
ترانه فرخ نیا | t farokhnia
مهتاب چهارکامه | m chaharkameh
نشانی اینترنتی
http://www.jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1037-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مواد دندانی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات