این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۹۳-۲۰۱
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی در مورد راهکارهای موثر بر توانمندسازی ایشان و عوامل مرتبط در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
خلاصه: سابقه و هدف: اعضای هیأت علمی از عوامل اصلی و مهم نظام آموزشی کشور به شمار میروند و توانمندسازی ایشان بر عملکرد آموزش تاثیر داشته و باعث تقویت احساس مالکیت اندیشه و در نتیجه انگیزهی بیشتر در جهت حل مسائل کاری میشود.هدف از انجام این مطالعه تعیین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد راهکارهای موثر بر توانمندسازی ایشان و عوامل مرتبط در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1393 بود. مواد و روش ها: تحقیق به صورت توصیفی برروی 115 نفر از اعضای هیات علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1393 با استفاده از پرسشنامه خود ایفا انجام شد. پرسشنامه استاندارد شده در مقیاس 5 درجهای لیکرت در این مطالعه استفاده شد. اطلاعات فردی نمونههای مورد مطالعه شامل رتبه علمی، سابقه کار، علاقه به شغل هیئت علمی ،وضعیت استخدام ونحوه خدمت بود. پرسشنامه شامل 28 گزینه در 9 زمینه بود، 7 گزینه در رابطه با عوامل انگیزشی، 4 گزینه در رابطه با تسهیل ارتباطات تخصصی، 3 گزینه در رابطه با مشارکت در فرآیند آموزش، 2 گزینه در رابطه با تخصص گرایی، 3 گزینه در رابطه با عوامل مرتبط با محیط آموزشی، و آموزش حرفه ای و برای غنای شغلی، خود کنترلی و اطلاعات و روز آمدی هر یک 2 گزینه وجود داشت. امتیاز هر گزینه استخراج شده و ارتباط آن با عوامل مرتبط با آزمون کای- دو مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: در بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی، مهمترین عامل تاثیرگذار بر توانمندسازی ایشان، فراهم بودن منابع و امکانات (مرتبط با آموزش و پژوهش) در محل کار بود که بالاترین امتیازرا به خود اختصاص داد. (14/4) از بین راهکارهای ارائه شده¸وجود سیستم ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی از طرف دانشجویان و ایجاد محیط کاری مختص آموزش بدون پژوهش به ترتیب با 84/2و38/2 کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. نتیجه گیری: به نظر میرسد ارتقای عوامل انگیزشی، اطلاعات و روز آمدی و مشارکت اعضای هیات علمی در تصمیم گیری ها ی آموزشی سه عامل اصلی در زمینه توانمندسازی ایشان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندسازی، اعضای هیات علمی، دندانپزشکی،علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Evaluation of views of faculty members on effective strategies of empowerment and related factors in the Dental Branch of Islamic Azad University in 2014.
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Background and Aim: Faculty members are pillars of educational system .Their empowerment will positively affect their performance leading to higher levels of motivation and problem solving. The aim of this study was to determine the views of faculty members on effective strategies of empowerment and related factors in the Dental Branch of Islamic Azad University in 2014. Materials and Methods: A descriptive study on 115 students of dental branch of Tehran Islamic Azad University in 2014 was designed using a standard 5-scale Likert questionnaire and the parameters were academic status, work experience, academic interest in the job, employment status and type of service. The questionnaire was consisted of 28 options in nine fields. Seven options with respect to incentives, 4 options in relation to facilitating communication specialist, 3 options with regard to participation in the learning process, 2 options in terms of specialization, 3 options regarding the environmental factors of education and vocational training and two options for job enrichment, self-control and being up to date. The chi-square test was used for data analysis. Results: According to faculty members, the most important factor influencing their empowerment was availability of resources (education and research) with the highest point (14/4). Evaluation of faculty members by students and allocation of a strictly educational atmosphere had the lowest points of 2/84 and 2/38 respectively. Conclusion: It seems that improving the motivation, updating and participation of faculty members in educational decision-making processes are three main aspects of their empowerment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Empowerment, faculty member, Dentistry, Medical science
نویسندگان مقاله
دنیا صدری | d sadri
جهانفر جهانبانی | j jahanbani
مینا فیاضی | m fayazi
شیوا رخساری | sh rokhsari
نسیم نراقیان | n naraghian
نشانی اینترنتی
http://www.jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-844-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات