مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱۳۳-۱۵۸

عنوان فارسی ارائه الگوی راهبردی ابعاد ششگانه مدیریتی اداره امور حمل‌ونقل دریایی مبتنی‌بر تجارب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله یکی از مزیت­های رقابتی جمهوری اسلامی ایران حمل‌ونقل دریایی است. حوزه­ای که با تکیه بر موقعیت سوق‌الجیشی کشور (دسترسی در شمال و جنوب به دریا)، تجارب گذشته خود و همچنین دانش و تجربه­ی بین­المللی و حکم‌فرمایی مدیریت علمی، یکپارچه و در راستای منافع ملی، می‌تواند نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ایفا کند. هدف تحقیق حاضر تدوین و تحلیل تجارب گذشته مدیریتی نظام جمهوری اسلامی در حوزه­ی حمل‌ونقل دریایی و ارائه الگوی راهبردی برای اداره آن می باشد. بدین‌منظور با مطالعه و بررسی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، اسناد فرادستی، طرح­ها و برنامه­های مصوب در حوزه حمل‌ونقل دریایی و در نهایت با انجام مصاحبه های عمیق از خبرگان، تجربیات مدیریتی جمهوری اسلامی ایران ثبت و تجزیه‌وتحلیل شدند. این تحقیق از نوع کاربردی- توسعه­ای و به روش کیفی انجام شده است که تعداد 101 زیرمولفه حاصل از کدگذاری محوری جهت تبیین مولفه­های ابعاد مدیریتی حاصل شد. 39 مولفه جهت تبیین اقدامات و جهت­گیری­های ضروری در امور شش­گانه مدیریتی حمل‌ونقل دریایی استحصال شد. از مهم‌ترین مولفه­های ابعاد مدیریتی می­توان به «تقویت نگاه سیستمی و یکپارچه در حمل‌ونقل دریایی»، «درک الزامات برنامه­ریزی»، «بازنگری قوانین و مقررات»، «تبیین و توسعه فرهنگ دریایی» و «تسهیل فرایند ترانزیت کالا از طریق حذف بروکراسی­های زائد» اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی راهبردی، ابعاد مدیریتی، حمل‌ونقل دریایی، تدوین تجارب،

عنوان انگلیسی Presenting a strategic model of sixtuple dimentions of management in conducting martime transportation affairs based on experiences holy I.R.I.
چکیده انگلیسی مقاله One of the competitve advantages of Islamic Republic of IRAN is the "marine transportation"; The area which benefiting the strategic position of country (access to sea in north and south), background of experiencies and international experience and sciences and, in the case of dominance of integrated, scientific and the national interests management, other than organizational, can take a brilliant role in commercial development and progress of country and independency to petroleum earns. The aim of this research is the compilation and also analysis of Islamic  Republic's experiences in marine transportataion area and presenting a strategic model for management in conducting martime transportation. Considering that, ther have been registered experiences of Islamic Republic by studying and investigation of five years period development program, confidential documents, approved plans and program, in the area of sea lift and finally through experts deep interviewe, management experiences of the Islamic Republic of IRAN have been registered and analyzed using the foundation data method: eventually the components and sub-components of the sextuple aspects of management have been gained. There have been amount of 101 sub-components resulting from axial coding for explaining the management dimentions components. There have been 39 components for explaining the actions and necessary orientations in the sealift sextuple management dimentions components, we can indicate the sustaining of systematic and integrated look in marine transportation, understanding of programming essentials, review of the rules and regulations, explaining and expansion of sea culture and, to simplify the cargo transition procedure by omiting redundant bureaucracies
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر پورصادق |
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئول

سیدمحمود موسوی |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی


نشانی اینترنتی http://issk.journals.sndu.ac.ir/article_251_a74b2e7f3558c53d3d9f317c3fa7fa32.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2592/article-2592-1034391.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات