|
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۹۷-۱۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات براساس گفتمان ولایتفقیه |
|
چکیده فارسی مقاله |
باتوجه به اینکه رهبران انقلاب اسلامی، مبلغانی برجسته و صاحبنظر در امر تبلیغ هستند و امتیاز برخورداری از اندیشه آنان، بهعنوان شایستگی کلیدی و مزیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران مطرح است، بررسی نقش و جایگاه هدایتی منظومه فکری ولایتفقیه در اداره امور تبلیغات جمهوری اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی به ارکان جهتساز مدیریت راهبردی تبلیغات در گفتمان حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه ای میپردازد. نتایج تحلیل گفتمان نشان داد که دال مرکزی، «اسلامی بودن تبلیغات» است و سایر مفاهیم ازقبیل تأثیر بر مخاطب، رساندن پیام اسلام و انقلاب اسلامی، تعالی بخشی به تربیت انسان، مقابله با تبلیغات دشمنان، مصونیتبخشی و رفع آسیبهای تبلیغاتی به دال مرکزی مرتبط میباشد. درنهایت پس از استخراج مفاهیم گفتمانی در قالب اصول، اهداف و سیاستها، چارچوب ارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات به تفکیک 4 اصل (با مقوله محوری «تأثیرگذاری بر مخاطب برای نیل فرد و جامعه به کمالات»)، 4 هدف (در دو گروه: کنشی- ایجابی؛ واکنشی- سلبی) و 9 سیاست با کمک روش داده بنیاد ارائه شدند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارکان جهتساز، مدیریت راهبردی، تبلیغات، گفتمان ولایتفقیه، |
|
عنوان انگلیسی |
Inspirational Bases of Tablighat Strategic Management according to the Velayat-e Faqih Discourse |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the most important strategic issues in management of the Islamic system, the issue of Tablighat (advertising). as key competencies and Strategic advantages Islamic Republic of Iran is, It is useful to investigate the role and guidance position of the Intellectual System of the Supreme Leader in Islamic Republic of Iran Advertising Management, and which capacities and strategic capabilities to achieve the propaganda system provided by this issue? The purpose of this paper is to provide the Inspirational Bases of advertising strategic management in the discourse of Imam Khomeini and Imam Khamenei, with the descriptive and analytical approach. Therefore, by applying the discourse analysis method in guidelines of this noble and also with the help of grounded theory, results will be achieved. In this paper, the concept of advertising, importance, purpose and functions of advertising In the discourse of velayat-e faqih, and then specialized principles, objectives and management policies of advertising is investigated. Discourse analysis results show that the "Islamic propaganda" is Nodal point, and other concepts, such as the impact on the audience, convey the message of Islam and the Islamic Revolution, the transcendence of the human education, countering enemy propaganda, immunity and elimination of damages advertising attached to it. Finally, after extracting the concepts of discourse in the form of principles, objectives and policies, inspirational Bases framework for strategic management of advertising provided by Grounded theory method in 4 principle (with the central concept of 'impact on the audience for the individual and society to achieve perfection') ,4 goals (In two groups: an action-positive a reaction-negative) and 9 policy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Orientation, Strategic management, Advertising, Discourse |
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسن زورق | استادیار دانشگاه صداوسیما
سیدعلیرضا شریفی | دانشجوی دوره دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://issk.journals.sndu.ac.ir/article_216_9ed170cc80592c21aef87a305675ca76.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2592/article-2592-1034390.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|