این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات مدیریت شهری، جلد ۱۰، شماره ۳۴، صفحات ۲۷-۴۴

عنوان فارسی مدیریت بحران شهری و تخلیه اضطراری جمعیت در مدارس ناحیه دو آموزشی کلانشهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این مقاله، بررسی میزان تاب­آوری (مقاومت و انعطاف­پذیری) در بحران­های احتمالی و هم­چنین بهره­مندی مدارس ناحیه دو آموزشی کلانشهر اصفهان از شاخص­های مدیریتی تأثیرگذار در برنامه­ریزی و مدیریت بحران و عملیات تخلیه اضطراری جمعیت است. روش پژوهش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، کاربردی، پیمایشی- تحلیلی است. بعد از مطالعه کامل جامعه آماری و جمع­آوری اطلاعات به صورت میدانی در طی پنج ماه؛ طبقه­بندی، محاسبه و ترسیم نمودار در نرم­افزار SPSS و فرمول­های ریاضی انجام گرفت و در نهایت تحلیل­ها مکتوب شد. نقشه­ها نیز با استفاده از GIS ترسیم شده­اند. یافته­ها: مدارس مورد مطالعه در بخش شاخص­های بنیادین دارای وضعیت مناسبی نیستند و آسیب­پذیری آنها در سوانح و بحرانهای احتمالی بالاست. در میان ده شاخص­های بنیادین، فقط وضعیت توزیع جمعیت و سیستم گرمایشی مناسب است و هشت شاخص دیگر نامناسب می­باشد. از میان 142 مدرسه ناحیه دو، تنها 33 مدرسه دارای استاندارد مدیریتی بوده و 109 مدرسه هیچگونه استانداردی ندارند. وضعیت برخورداری همان 33 مدرسه نیز مناسب نیست و در ده شاخص مدیریتی، میزان بهره­مندی در هفت شاخص متوسط به پایین، نامناسب و بسیار نامناسب است.   نتیجه­گیری: نتایج تحقیق نشان می­دهد که میزان تاب­آوری مدارس ناحیه دو آموزشی اصفهان با توجه به شاخص­های بنیادین پایین می­باشد. از سوی دیگر، میزان بهره­مندی مدارس از شاخص­های مدیریتی نیز ضعیف بوده و این ضعف آنها را در بحرانهای احتمالی به­شدت آسیب­پذیر کرده است. وضعیت مدارس مورد مطالعه در حوادث احتمالی با در نظر گرفتن یکپارچه شاخص­ها (مجموع شاخص­های بنیادین و مدیریتی) نامناسب، آسیب­پذیر و بحرانی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بحران، تخلیه اضطراری، مدارس، تاب­آوری، اصفهان،

عنوان انگلیسی Urban Crisis Management and Population Emergency Evacuation in Schools of Isfahan Educational Secondary District
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and aim of research: the aims of this paper are the assessment of Isfahan educational secondary district schools in resistance process (resilient and flexible) on probable disaster and having main managerial indicator in planning and management of disaster and Population Emergency Evacuation.     Research method: research method in the paper is Field work and analysis. Classification, computing and charting in SPSS and by mathematical formula after the survey of statistical society and collecting data from field on five months. Finally, the analysis of data has been written and maps were prepared by Arc GIS.          Results: Reviewed schools are not in suitable situation due to the fundamental indicators and therefore are very vulnerable in disaster event. In ten fundamental indicators, only population distribution and heating systems are appropriate and the eight indicators are not appropriate. Among the 121 schools, just 33 schools have management standards and 109 schools have nothing standards. Even management standards of 33 schools have not enough rates. In ten management indicators, the benefit rates of seven indicators are medium, inappropriate and critical. Conclusions: Results of research show that resilience of school in Isfahan educational secondary districts due to fundamental indicators is low. On the other hand, benefit rates of management indicators is also weak and this weakness has severely damaged them in potential disasters. Eventually, the situation of schools in statistical society isinappropriate, vulnerable and critical due to integrated indicator (two fundamental and management indicators).          
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود تقوایی |
دانشگاه اصفهان

علی جوزی خمسلویی |
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://ums.srbiau.ac.ir/article_13166_b26fb1691a846186e61ca4f4f78a6a69.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1756/article-1756-1025655.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات