تحقیقات علوم رفتاری، جلد ۲۰۱۴، شماره ۰۴، صفحات ۱۲۲-۰

عنوان فارسی مقایسه سبک فرزندپروری مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون کم‌توانی‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف : سبک‌های فرزندپروری، روش‌های ویژه‌ای هستند که والدین در تربیت فرزندان خویش به‌کار می‌گیرند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک فرزندپروری مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون کم‌توانی‌ذهنی صورت گرفت. مواد و روش‌ها : این پژوهش از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون کم‌توانی‌ذهنی شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 116 نفر ( 58 نفر از آن‌ها مادران کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی و 58 نفر از آن‌ها مادران کودکان پیش‌دبستانی بدون کم‌توانی‌ذهنی) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. از پرسش‌نامه سبک فرزندپروری والدین برای سنجش سبک فرزندپروری والدین استفاده شد. یافته‌ها : تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند ‌متغیره نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه مادران کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی نسبت به مادران کودکان پیش‌دبستانی بدون کم‌توانی‌ذهنی به طور معنی‌داری بالاتر است (001/0= value-P). هم‌چنین آزمون تحلیل واریانس چند‌متغییره نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری مادران کودکان پیش‌دبستانی بدون کم‌توانی‌ذهنی نسبت به مادران کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی به طور معنی‌داری بالاتر است (001/0= value-P). نتیجه‌گیری : با توجه به یافته‌های به‌دست آمده طراحی برنامه‌های آموزش خانواده به ویژه برنامه‌های آگاهی از سبک‌های فرزند پروری و اثرات هر یک از آن‌ها بر فرزندان بسیار ضروری است. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود که سبک فرزندپروری اقتداری به مادران کودکان پیش‌دبستانی با کم‌توانی‌ذهنی آموزش داده شود. واژه‌های کلیدی: ‌سبک فرزندپروری، مادران، کودکان پیش‌دبستانی، کم‌توانی‌ذهنی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing Parenting Styles of Mothers of Pre-school children with and without Intellectual Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim and Background: Parenting styles are particular methods that parents use of them in nurturing of their children.The aim of this study was comparing parenting styles of mothers of pre-school children with and without intellectual disabilities. Method and Material: This is a causal-comparative research.The statistical population of this research includes the whole mothers of pre-school children with and without intellectual disabilities in Shiraz city. The sample size was 116 mothers of pre-school children (58 Mothers of Pre-school children with intellectual disabilities and 58 mothers of Pre-school children without intellectual disabilities) that were selected by purposeful sampling. Parenting styles questioner (Robinson et al., 1995) was used for measuring of parenting styles. Results:Analysis of data using multiple analysis of variance test showed that the authoritarian and permissive'sParenting styles of mothers of pre-school children with intellectual disabilities significantly are more than the mothers of pre-school children without intellectual disabilities(P< 0.001). Moreover multiple analysis of variance showed that authoritativeparenting style of mothers of pre-school children without intellectual disabilitiessignificantly are more than of mothers of pre-school children with intellectual disabilities(P< 0.001). Conclusions: According to the finding of this research, designing family training workshops for enhancing knowledge and awareness of parents about Parenting styles and effects of parenting styles on their children is necessary. Also it is suggestedauthoritativeparenting style should be taught for mothers of pre-school children with intellectual disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قربان همتی علمدارلو | ghorban hemati alamdarloo


قربان همتی علمدارلو | hemati alamdarloo



نشانی اینترنتی http://rbs.mui.ac.ir/index.php/jrbs/article/view/778
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله های پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات