این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
رابطه شناخت شغلی دانشجویان تحصیلاتتکمیلی از رشته تحصیلی با جهتگیری آنان به آینده
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش شناخت شغلی دانشجویان در پیشبینی جهتگیری آنانبهآیندهبود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، 200 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه شناخت شغلی (کویین، 2000) و جهتگیری دانشجویانبه آینده (پیس و کح، 2002) بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب با استفاده از روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS16 و بهکارگیری روشهای آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون فریدمن، آزمون تی تکنمونهای و نیز مدلسازی معادلات ساختاری با کمک LISREL8.50تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که شناخت شغلی دانشجویان از رشته تحصیلی، پیشبینیکننده مثبت و معنیدار جهتگیری دانشجویان به آیندهاست. این نتیجه نشاندهنده آن است که دانشگاه آزاد اسلامی باید همواره با ارتقای استراتژیهای شناخت دانشجویان نسبت به آینده رشتهشان در بازار کار بتواند مسیر هدفمندتری را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود و متخصصان آینده کشور رقم بزند تا آنها انتخابهای شغلی متناسبتر و مرتبطتری داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between Job Recognition of Postgraduate Students in the Field of Study with Their Future Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the role of job cognition of students in predicting their orientation towards the future. The research method was descriptive-correlational, and the statistical population consisted of all postgraduate students of Education and Psychology faculty of Islamic Azad University (Marvdasht Branch). 200 of them were selected as a sample using Stage Cluster Sampling. The research instrument consisted of two questionnaires including job cognition (Quinn, 2000) and students' future orientation (Pace & Kah, 2002). Validity and reliability were calculated and validated through method of Item Analysis and Cronbach's Alpha. Data were analyzed by means of SPSS16 software, Pearson coefficient test, Friedman test, T-test and Structural Equation Modeling with LISREL 8.50. The results revealed that the students' job cognition from the field of study positively and significantly predicted orientation of students towards the future. This conclusion suggests that Islamic Azad University should constantly promote students' cognition strategies towards the future of their field of study in the labor market in order to be able to provide a more purposeful path for their postgraduate students and future specialists in the society so that it makes them more appropriate and relevant career choices.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قاسم سلیمی |
استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز
مهدی محمدی |
دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز
زهره دهقان فارسی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
لاله رئیسی |
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_33025_b8c2a7370c78fa576e5b2b22b9c75b7d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-1009404.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات