مصوبات
"مصوبات عمومی جلسات کمیسیون نشریات علوم پزشکی"
1- امکان اعطای رتبه مشروط پس از انتشار یک شماره از نشریه: در صورتی که نشریهای دارای مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت اصولی اولیه از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور باشد، میتواند پس از انتشار یک شماره نسبت به درخواست رتبه علمی- پژوهشی اقدام نماید.
2- پس از بررسی درخواست نشریه مبنی بر اعطای رتبه علمی- پژوهشی و در صورت تأیید کمیسیون، به نشریه مذکور رتبه علمی- پژوهشی به مدت یک سال اعطا میشود. نشریه مذکور پس از انتشار سه شماره دیگر میتواند درخواست تمدید نماید. سپس این درخواست در کمیسیون بررسی و در صورت تأیید، اعتبار نشریه به مدت حداکثر سه سال دیگر تمدید میشود.
3- برای اعطای رتبه علمی- پژوهشی لازم است حداقل 50% اعضای هیأت تحریریه نشریه از خارج از دانشگاه صاحب امتیاز نشریه باشند.
4- سیاست اصلی کمیسیون انتشار نشریات به صورت Online است به نحوی که این موضوع در تمدید رتبه و امتیاز نشریات تأثیر زیادی خواهد داشت. نشریاتی که نسخه الکترونیکی آنها زیاد مورد استفاده قرار گیرد در صورت تمایل میتوانند به صورت چاپی هم منتشرگردند.
5- انتشار مقالات به محض آماده شدن به صورت الکترونیکی به شیوه BMC مشروط به رعایت تمام شرایط انتشار (همانند مقالات چاپی) با تأیید کمیسیون بلامانع است. نشریاتی که تصمیم دارند فقط به صورت الکترونیکی منتشر شوند جهت الکترونیکی شدن لازم است مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمایند.
6- نشریه نمیتواند در یک شماره؛ متن کامل چند مقاله را به صورت فارسی و متن کامل چند مقاله دیگر را به صورت انگلیسی چاپ نماید.
7- انتشار همزمان متن کامل مقالات به صورت فارسی و انگلیسی به نحوی که مقالات انگلیسی روی وب قرار گیرند و مقالات فارسی چاپ شوند یا بالعکس مشروط به دارا بودن مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع است. اگرچه لازم است مقالات انگلیسی و فارسی هر دو دارای حداقل استانداردها، کیفیت و شرایط لازم مورد تأیید کمیسیون بوده و این موضوع در ارزیابیهای نشریه مورد توجه قرار خواهد گرفت. ضمناً درخواست نشریاتی که تصمیم به انتشار مقالات به شکل ذکر شده را دارند به صورت موردی در کمیسیون بررسی و تصمیمگیری خواهد شد.
8- در صورتی که موعد بررسی یک نشریه جهت تمدید اعتبار فرا رسید اما کمیسیون بهعلت محدودیت زمان قادر به بررسی و ارزیابی نشریه در موعد مقرر نشد، در صورتی که نشریه مذکور همچنان به صورت منظم و طبق روال قبل منتشر گردد، به صورت خود به خود تازمان انجام بررسی دورهای دارای رتبه قبلی میباشد. بدیهی است در صورتی که تأخیر در ارزیابی دورهای نشریه به علت مشکلات مربوط به نشریه مثلاً عدم انتشار به موقع یا عدم ارسال به موقع مدارک ایجاد شد، نشریه مذکور از تاریخ پایان اعتبار بدون رتبه علمی- پژوهشی خواهد بود.
9- از اول مهرماه سال 1387 اعطا و تمدید رتبه نشریات مشروط به در دسترس بودنچکیده و متن کامل مقالات، به صورت الکترونیکی و به شیوه استاندارد و مورد تأیید کمیسیون میباشد. در صورتی که نشریهای برای فراهم نمودن دسترسی الکترونیکی به چکیده و متن کامل مقالات نیاز به کمک فنی و آموزشی داشت کمیسیون اقدامات لازم را در اینزمینه به عمل میآورد.
10- یک نفر میتواند همزمان عضو هیأت تحریریه سه نشریه باشد. یک نفر نمیتواند همزمان سردبیر دو نشریه باشد اما میتواند همزمان سردبیر یک نشریه و کمک سردبیر، معاون سردبیر یا سردبیر دوم یک نشریه دیگر باشد.
11- تمام نشریات مصوب رفرانسهای خود را به انگلیسی و در یک قالب مشخص و ثابت (مثلاً به روش هاروارد یا ونکور) تنظیم نمایند. این موضوع شامل تمام نشریات انگلیسی و نشریا فارسی که چکیده انگلیسی دارند، میشود.
12- سیاست کلی کمیسیون بر حمایت بیشتر از نشریات تخصصی و فوق تخصصی انگلیسی میباشد.
13- اشخاص و مؤسسات خصوصی نیاز به اخذ موافقت اصولی از کمیسیون ندارند و زمانی که کیفیت نشریه آنها به حدی از استاندارد رسید که تمام شرایط یک نشریه علمی- پژوهشی را داشت؛ میتواند از کمیسیون درخواست رتبه علمی- پژوهشی نموده و مصوب گردد.
14- انجمنهای علمی میتوانند با هزینه انجمن در هر رشته تخصصی که مرتبط با آن انجمن است حداقل یک نشریه فارسی و یک نشریه انگلیسی داشته باشند.
15- هنگام بررسی درخواست دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای انتشار مجله جدید شرایط زیر مورد توجه قرار خواهد گرفت:
1- تعداد مجلات مصوب یا دارای موافقت اصولی موجود در رشته مورد نظر
2- تعداد اعضای هیأت علمی مرتبط با موضوع نشریه در کل کشور و در مؤسسه متقاضی
3- تعداد رشتههای تخصصی مرتبط با موضوع نشریه در مؤسسه متقاضی
4- تعداد مقالات (داخلی و خارجی) که در آن رشته تخصصی در سال قبل منتشر شده در دانشگاه متقاضی و در کل کشور است
16- حمایت و همکاری انجمن علمی مرتبط
17- زمانی که در یک رشته تخصصی حداقل یک نشریه فارسی و یک نشریه انگلیسی مصوب موجود باشد؛ برای انتشار نشریه جدید در آن موضوع توسط دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی لازم است کمیسیون توجیه شود و برای کمیسیون مشخص گردد با توجه به تعداد مقاله و هیأت علمی و غیره در این رشته انتشار نشریه جدید مفید است. تلاش بر این است فصلنامهها بیشتر به سمت ماهنامه شدن بروند و از انتشار بیمورد نشریات جدید به ویژه با بودجههای دولتی جلوگیری شود.
18- سیاستگذاریها و برنامهریزی نشریات به گونهای باشد که فصلنامهها به سمت دوماهنامه و سپس به سمت ماهنامه شدن حرکت نمایند.
19- حتی نام نشریات بینالمللی به گونهای نباشد که آنها را محدود به ایران نماید. به عنوان مثال، آوردن عنوان Iranian در ابتدای نام نشریات میتواند منجر به کاهش جذب مقاله از منطقه گردد.
20- نشریاتی که در ISI و PubMed و سایر نمایهنامههای معتبر بینالمللی نمایه شدهاند مورد تشویق و حمایت مالی قرار گیرند.
"اساسنامه کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور"
به استناد بند 9 آییننامه اجرایی انتشار نشریات علمی، مصوب وزرای محترم «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» مورخ 1375/10/9 بدینوسیله اساسنامه انتشار نشریات علوم پزشکی کشور به شرح ذیل تدوین میگردد.
ماده 1) تعریف نشریات علمی پزشکی
نشریات علمی پزشکی که از این پس، در این اساسنامه، نشریات نامیده میشوند، شامل نشریاتی هستند که مقالات آنها به ارایه یافتههای جدید پژوهشی و توسعه علم و یا فناوری در یکی از زمینههای علوم پزشکی میپردازد و از سوی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، سازمانها، مؤسسات تحقیقاتی، انجمنهای علمی و سایر مؤسسات مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای آموزش و پژوهش منتشر میشوند. مواردی که شامل تعریف فوق نمیشود، در کمیسیون نشریات مطرح و تصمیمگیری خواهد شد.
ماده 2) اهداف نشریات علمی پزشکی
1-2) کمک به تولید و نشرعلم به منظور ارتقای سطح فرهنگ و دانش علمی و فنی متخصصان، کارشناسان و سایر علاقهمندان به علوم پزشکی و موضوعاتفرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با سلامت جامعه
2-2) بهبود ارتباط بین مراکز آموزشی و تحقیقاتی و همچنین میان پژوهشگران و کارشناسان به منظور انتقال و تبادل آموختهها و تجربیات و کسب دستاوردهای تازه علمی در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی.
3-2) کمک به مسئلهیابی و حل مسائل علمی و فنی در ارتباط با تنگناهای توسعه فرهنگی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی کشور
4-2) کمک به توسعه فرهنگی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی کشور در زمینه فعالیتهای مورد نظر از طریق نقد و بررسی برنامهها و طرحهای تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی و نحوهی اجرای آنها.
ماده 3) تعریف و رسالت کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور
کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور که از این پس، در این اساسنامه "کمیسیون" نامیده میشود شامل مجموعهای از افراد حقیقی و حقوقی است که طبق این اساسنامه منصوب میشوند و رسالت آن عبارت است از :
تشخیص ضرورت انتشار و ارایه موافقت اصولی، تعیین، تمدید یا تغییر اعتبار، اعمال نظارت و سیاستگذاری مناسب به منظور ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی پزشکی کشور.
تبصره 1) تشخیص ضرورت انتشار و ارایه موافقت اصولی، صرفاً برای تأیید عنوان و حیطه آن دسته از نشریاتی صورت میگیرد که در آینده، متقاضی دریافت رتبه علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور میباشند.
ماده 4) وظایف کمیسیون
1-4) سیاستگذاری و ارایه راهکارهای مناسب به منظور ارتقاء و حمایت از نشریات
2-4) بررسی ضرورت اعطای موافقت اصولی به نشریاتی که در آینده متقاضی دریافت رتبه علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات خواهند بود.
3-4) اعطا و در صورت نیاز لغو رتبه علمی- پژوهشی نشریات
4-4) بررسی و تأیید صلاحیت علمی سردبیر و اعضای هیأت تحریریه
5-4) تدوین و تصویب ضوابط و نحوه ارزیابی نشریات
6-4) نظارت و ارزیابی مستمر بر نشریات
7-4) تدوین و تصویب آییننامههای داخلی کمیسیون
8-4) بهبود کار گروهی، تعامل و همکاری بینبخشی در زمینه انتشار نشریات
ماده 5) اعضا و ترکیب کمیسیون
1-5) افراد زیر، اعضای کمیسیون را تشکیل میدهند:
1- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رییس کمیسیون
2- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به عنوان نایب رییس کمیسیون
3- معاون آموزشی و امور دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
4- مدیر کل دفتر توسعه و هماهنگی اطلاعرسانی پزشکی
5- دبیر کمیسیون که لازم است عضو هیأت علمی باشد با پیشنهاد معاون تحقیقات و فناوری و با حکم وزیر به عنوان دبیرکمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور منصوب میگردد.
6- رییس یا نماینده انجمن سردبیران نشریات علوم پزشکی کشور
7- نماینده هیأت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
8- هشت نفر از اعضای هیأت علمی در تخصصهای علوم پایه، علوم بالینی داخلی، علوم بالینی جراحی، بهداشت، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و «آمار و اپیدمیولوژی». در صورت صلاحدید حداکثر تا 3 نفر دیگر، از میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها، سردبیران یا مدیران مسؤول نشریات نیز به افراد فوق اضافه میگردند. حداقل دو سوم افراد ذکر شده در این بند لازم است دارای تجربه سردبیری یا هیأت تحریریه باشند و تمامی آنها به پیشنهاد معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حکم وزیر انتخاب میشوند.
تبصره2) دبیرخانه کمیسیون، در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل میشود.
تبصره 3) کمیسیون نشریات، با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن، با دو سوم آرای حاضرین تصویب میگردد.
2-5) کمیتههای کارشناسی و تخصصی کمیسیون:
1-2-5) کمیسیون میتواند بر حسب نیاز دارای کمیتههای تخصصی از قبیل علوم پایه، بهداشت، داخلی، جراحی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، «آمار و اپیدمیولوژی»، فنی و ساختار مقالات فارسی و انگلیسی باشد.
2-2-5) تشخیص نیاز و شرح وظایف کمیتههای تخصصی و نوع تعامل آن با کمیسیون، در آییننامههای اجرایی کمیسیون تعیین میشود.
3-2-5) رؤسای کمیتههای تخصصی با حکم معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از میان اعضای کمیسیون یا اعضای هیأت علمی خارج از کمیسیون انتخاب میشوند.
ماده 6) رتبه علمی- پژوهشی نشریات
نشریات علوم پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم بر اساس اساسنامه و با تأیید کمیسیون، دارای رتبه «علمی- پژوهشی» خواهند شد. فقط نشریاتی که مصوب کمیسیون هستند مجاز به استفاده از عبارت «علمی- پژوهشی» بر روی جلد و صفحات داخلی نشریه میباشند.
ماده 7) آییننامههای داخلی و دستورالعملهای مربوط به اعطای موافقت اصولی، رتبه علمی-پژوهشی و تمدید رتبه نشریات پس از تصویب در کمیسیون قابل اجرا خواهد بود.
ماده 8) تغییر و تکمیل اساسنامه
1-8) هرگونه تغییر در این اساسنامه، به پیشنهاد معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تصویب در کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور و ابلاغ آن از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتبر خواهد بود.
2-8) کمیسیون، دستورالعملهای اجرایی این اساسنامه را بررسی و تصویب خواهد کرد.
3-8) کمیسیون، مرجع نهایی برای تفسیر موارد مبهم اساسنامه میباشد.
تبصره 4) مفاد اساسنامه از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا بوده و عطف به ماسبق نمیگردد.