مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 50 نفر از جانبازان شیمیایی مرد شهر اراک در سال 96-1395 بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نارسایی کنشوری اجرایی بارکلی بود. آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 10 جلسه 45دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها بهکمک نرمافزار آماری SPSS 23 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: با کنترل اثرات پیشآزمون، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایش باعث بهبود متغیرهای مهار خود (02/0=p)، خودانگیزشی (008/0=p)، خودنظمجویی هیجانی (047/0=p) و کارکرد شناختی- هیجانی (001/0=p) شد.
نتیجهگیری: آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث ارتقای کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان میشود.
abbasi M, dargahi S, pirani Z, ghasemi jobaneh R. The effectiveness of trainings acceptance and commitment therapy based on emotional problems and executive functions of veterans. Iran J War Public Health. 2016; 8 (4) :0-0 URL: http://ijwph.ir/article-1-594-fa.html
عباسی مسلم، درگاهی شهریار، پیرانی ذبیح، قاسمی جوبنه رضا. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان . طب جانباز. 1395; 8 (4) :0-0