|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۹۰-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در بزرگسالان دارای لکنت |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بزرگسالانِ دارای لکنت، ترس از برقراری ارتباط دارند. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشیِ ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس با درمان پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در بزرگسالان دارای لکنت است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان 18 تا 40 سال دارای لکنت مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی و روانشناسی شهر اصفهان در سال 1401است. حجم نمونه 45 نفر است که به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها در سه مرحله از طریق پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد روش های آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، بر متغیرهای وابسته مؤثرهستند. در مورد اثربخشی بر علائم فیزیولوژیک، دو روش آزمایشی باهم تفاوت معنادار ندارند، اما در ترس، اجتناب و نمره کل اضطراب اجتماعی، ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس اثر معنادارتری نسبت به درمان پذیرش و تعهد دارد (05/0> P). نتیجهگیری: براساس یافته های این پژوهش، هر دو روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و درمان پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی و ابعاد آن در بین افراد دارای لکنت مؤثر هستند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب اجتماعی، درمان پذیرش و تعهد، ذهن آگاهی، لکنت |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction with Acceptance and Commitment Therapy on Social Anxiety and Its Dimensions in Stuttering Adults |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Adults with stuttering show a fear of communication. This study aimed to compare the effectiveness of mindfulness-based stress reduction to that of acceptance and commitment therapy on social anxiety and its dimensions in adults with stuttering. Materials and Methods: This study was a semi-experimental type with a pretest-posttest and follow-up design. The statistical population included all stuttering adults aged 18 to 40 who were referred to speech therapy and psychology centers in Isfahan, Iran, in 2022 and 2023. The sample included 45 individuals, divided into two experimental groups and one control group. The subjects' social anxiety was measured in three stages by administering the Connor social anxiety questionnaire. Results: The results showed that the experimental methods were effective on the dependent variables in the experimental groups compared to the control group. Regarding the effectiveness of the two experimental methods on physiological symptoms, there was no significant difference. On the other hand, mindfulness-based stress reduction had a more significant effect on fear, avoidance, and the total score of social anxiety compared to acceptance and commitment therapy (P< 0.05). Conclusion: Based on the findings, both mindfulness-based stress reduction, as well as acceptance and commitment therapy are effective in reducing social anxiety and its dimensions among people who stutter. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Acceptance and Commitment Therapy, Mindfulness, Social Anxiety, Stuttering |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا صالح پور | Alireza Salehpoor Faculty of Education and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
زهرا یوسفی | Zahra Yousefi Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
محسن گل پرور | Mohsen Golparvar Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-2342-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی بالینی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|