علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی تاثیر بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری روی پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در افزایش عزت نفس و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه (حساب نارسایی و نارساخوانی) انجام شده است. مواد و روش‌‌ها: جامعه­ ی آماری پژوهش حاضر را 415 نفر دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه شهید دانش شهر تهران، که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می ­دهند. افراد گروه نمونه به تعداد 44 دانش آموز حساب نارسا و نارساخوان به صورت نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیش آزمون پرسشنامه­ های مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) و­ عزت­ نفس کوپر اسمیت برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسه­ ی 45 دقیقه­ ای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد. داده ­های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنی ­دار سطح عزت­ نفس در سطح 0/05P< و بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دارای حساب نارسایی در سطح 0/05P<  و نارساخوانی در سطح 0/01P< شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری به عنوان یک روش مؤثر در افزایش عزت­ نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکال­ های ریاضیات و خواندن در دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری خاص می­ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری ویژه، بازی درمانی، پیشرفت تحصیلی، رویکرد شناختی رفتاری، عزت نفس

عنوان انگلیسی The Effect of Play Therapy Based on Cognitive-behavioral Approach on Academic Achievement and Self-esteem of Students with Special Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The aim of this study was to determine the role of play therapy based on cognitive-behavioral approach in increasing self-esteem and improving academic performance of students with special learning disabilities (inadequacy and dyslexia). Materials and Methods: The statistical population of the present study consists of 415 primary school male students of Shahid Danesh School in Tehran, who were studying in the academic year of 1996-97. The sample group consisted of 44 students with dyslexia and dyslexia by simple random sampling and were replaced in the experimental and control groups. The research design was experimental (pre-test and post-test with control group). After performing the pre-test of Colorado Learning Disabilities Questionnaire (CLDQ) and Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire for both groups, the experimental group for 2 weeks, in 8 sessions of 45 minutes under play therapy training with cognitive behavior approach developed by Schaffer were included and after this period, post-test was performed for both groups. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results showed that play therapy significantly increased the level of self-esteem at the level of P < 0.05 and improved the performance of mathematics and reading of students with disability at the level of P < 0.05 and dyslexia at the level of P < 0.01. Conclusions: The results showed that play therapy based on cognitive-behavioral approach as an effective method has a positive effect on increasing students' self-esteem and academic achievement and leads to a reduction in math and reading problems in students with disorders. It becomes special learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Achievement, Cognitive-behavioral Approach, Play Therapy, Self-esteem, Special Learning Disorder

نویسندگان مقاله فرزانه عباسلو | Farzaneh Abbaslo
MSc in Clinical Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-614-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات