|
علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱-۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری روی پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در افزایش عزت نفس و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه (حساب نارسایی و نارساخوانی) انجام شده است. مواد و روشها: جامعه ی آماری پژوهش حاضر را 415 نفر دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه شهید دانش شهر تهران، که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهند. افراد گروه نمونه به تعداد 44 دانش آموز حساب نارسا و نارساخوان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیش آزمون پرسشنامه های مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) و عزت نفس کوپر اسمیت برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنی دار سطح عزت نفس در سطح 0/05P< و بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دارای حساب نارسایی در سطح 0/05P< و نارساخوانی در سطح 0/01P< شده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری به عنوان یک روش مؤثر در افزایش عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکال های ریاضیات و خواندن در دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال یادگیری ویژه، بازی درمانی، پیشرفت تحصیلی، رویکرد شناختی رفتاری، عزت نفس |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Play Therapy Based on Cognitive-behavioral Approach on Academic Achievement and Self-esteem of Students with Special Learning Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The aim of this study was to determine the role of play therapy based on cognitive-behavioral approach in increasing self-esteem and improving academic performance of students with special learning disabilities (inadequacy and dyslexia). Materials and Methods: The statistical population of the present study consists of 415 primary school male students of Shahid Danesh School in Tehran, who were studying in the academic year of 1996-97. The sample group consisted of 44 students with dyslexia and dyslexia by simple random sampling and were replaced in the experimental and control groups. The research design was experimental (pre-test and post-test with control group). After performing the pre-test of Colorado Learning Disabilities Questionnaire (CLDQ) and Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire for both groups, the experimental group for 2 weeks, in 8 sessions of 45 minutes under play therapy training with cognitive behavior approach developed by Schaffer were included and after this period, post-test was performed for both groups. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results showed that play therapy significantly increased the level of self-esteem at the level of P < 0.05 and improved the performance of mathematics and reading of students with disability at the level of P < 0.05 and dyslexia at the level of P < 0.01. Conclusions: The results showed that play therapy based on cognitive-behavioral approach as an effective method has a positive effect on increasing students' self-esteem and academic achievement and leads to a reduction in math and reading problems in students with disorders. It becomes special learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Academic Achievement, Cognitive-behavioral Approach, Play Therapy, Self-esteem, Special Learning Disorder |
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه عباسلو | Farzaneh Abbaslo MSc in Clinical Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-614-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|