نامه آموزش عالی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۳۱-۱۵۹

عنوان فارسی بررسی و مقایسه کیفیت خدمات آموزشی و کیفیت تدریس در مراکز آموزشی (مورد مطالعه: دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی شهرستان میبد)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه کیفیت خدمات آموزشی و کیفیت تدریس در دانشگاه‌‌های شهرستان میبد اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش علی-مقایسه­ای، شامل همه دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی شهرستان میبد بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970)، 268 نفر از دانشگاه آزاد، 207 نفر از پیام نور و 133 نفر از علمی کاربردی به‌صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­های کیفیت خدمات آموزشی سروکوال و کیفیت تدریس ویلسون و همکاران (1997) گرد­آوری و با استفاده از آزمون­های تحلیل واریانس یک­راهه و t مستقل و تک‌نمونه تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که در هر سه واحد دانشگاهی، وضعیت موجود کیفیت خدمات آموزشی و کیفیت تدریس با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد (05/0>p)، اما وضعیت موجود خدمات آموزشی سه واحد دانشگاهی تفاوت معنی‌داری با یکدیگر نداشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examining and Comparing the Quality of Educational Services and Teaching Quality in Educational Centers (Case Study: Islamic Azad University, Payame Noor University and University of Applied Science and Technology in Meybod Parish)
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to examine and compare the quality of educational services and teaching quality in universities across Meybod Parish. The statistical population of this causal-comparative study included all undergraduate students of Islamic Azad University, Payame Noor University and University of Applied Science and Technology in Meybod Parish. According to Kerjesi and Morgan Table (1970), 268 students from Islamic Azad University, 207 students from Payame Noor University and 133 students from University of Applied Science and Technologywere selected through stratified random sampling method. The data were gathered through SERVQUAL and Quality of Teaching (Wilson et al., 1997) questionnaires and they were analyzed via One-Way ANOVA, One-Sample T-test and Independent T-test. The results showed that there was a significant gap between the current level of educational services quality and ideal teaching quality in all branches of forenamed universities (p< 0.05). However, there was no significant difference between the concerned branches in terms of level of quality of educational services (p>0.05). These findings show that despite the structural and organizational differences among the Islamic Azad University, Payame Noor University and University of Applied Science and Technology and in spite of their attempt to turn towards qualification of educational services and teaching methodology, there were no significant differences in these universities in Meybod city.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر رضاپور میرصالح |
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اردکان

حبیب الله زمانی |
کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان

منیره اسماعیلی بیگی ماهانی |
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اردکان


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_32042_2c55a62037f9cebedb725bc1f1386766.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-787576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات