گلجام، جلد ۱۳، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزشیابی ضرورت و اهداف دوره کارشناسی ارشد رشته فرش دست‌باف در آموزش عالی بر مبنای الگو ارزشیابی سیپ
چکیده فارسی مقاله فرش دست‌باف با توجه به ویژگی‌‌‌های هنری، اقتصادی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی، نقش مهمی در اقتصاد کشور و مخصوصا اقتصاد مقاومتی دارد. در این بین آموزش عالی در رشد و توسعه این هنر-صنعت می‌تواند نقش موثری ایفا کند. لذا انجام ارزشیابی‌ دقیق و همه جانبه از برنامه درسی این رشته برای بهبود و توسعه آن ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته فرش دستباف در بخش زمینه و بر مبنای الگوی ارزشیابی سیپ انجام شد. روش مورد استفاده به صورت ترکیبی کمی و کیفی بود. جامعه آماری دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید مقطع کارشناسی ارشد فرش بودند که با پرسشنامه محقق ساخته به صورت 219 نمونه طبقه‌بندی تصادفی در چهار بعد ضرورت، زیرساخت‌ها، هدف و نیاز جامعه مورد نظرسنجی قرار گرفتند. روش نمونه گیری طبقه‌بندی تصادفی به این دلیل انتخاب شد که از دانشگاه‌های مختلف مجری مقطع کارشناسی ارشد با توجه به ظرفیت اسمی به تناسب نمونه انتخاب انجام شود و نمونه‌ها از شانس برابر برخوردار باشند. روایی پرسشنامه با توزیع مقدماتی و نظر کارشناسان تایید و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با 866/0 بود. همچنین با 23 نفر از خبرگان بازار کار این رشته در خصوص زمینه‌های مقطع کارشناسی ارشد فرش مصاحبه عمیق انجام شد. روش انتخاب نمونه، گلوله برفی بود و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری انتخاب شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد هرچند ضرورت شکل گیری مقطع کارشناسی ارشد فرش تایید می‌شود اما در بعد زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی بازار کار و تدوین اهداف این مقطع توجه و دقت کافی انجام نشده و در این دو بعد نیاز به بازنگری جدی وجود دارد. همچنین در بخش نیازهای جامعه بین نظر بازار کار و دانشگاهیان در اولویت نیاز تحقیق، پژوهش و آموزش اختلاف نظر معنی داری وجود دارد باین حال بر نیاز جامعه فرش به کارآفرین و مدیر تولید و بازرگانی در هر دو گروه به شکل معناداری تاکید شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشته فرش، کارشناسی ارشد، ارزشیابی زمینه، الگو سیپ (CIPP)

عنوان انگلیسی Urgency and Necessity of the Postgraduate course in the Carpet in higher education based on CIPP model
چکیده انگلیسی مقاله Handmade Carpet has very importance roles in economics of the country and resilient economy. This importance by of features the artistic, economic and other characteristic. In this time, Academic education plays an important role in the growth of this arts-industries. Therefore, it is essential to accurate assessment of the course. In this study post graduate course in carpet was evaluate at based on CIPP model. The research methodology has been quantitative-qualitative and statistical Society are master Students, graduates and professors in course study. This research was carried out with questionnaires of 219 samples in four dimensions of necessity, infrastructure, purposes and needs. A randomized sampling method was selected from the administrated universities. The validity of the questionnaire was 816/0 by alpha Cronbach. In additional to statistical population 23 experts were interviewed. The interview by social snow ball method and sample saturation. The result shows the necessity this course is confirmed. But cultural and labor market infrastructure have not been considered of this course and needs review. There is also a significant difference between the view of the labor market and academics needs to substantial in both.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Master in Carpet, post graduate, Evaluation, CIPP Model

نویسندگان مقاله سید محمد مهدی میرزاامینی | Seyed Mohammad Mehdi MirzaaAmini
Research Excellence in Art and Entrepreneurship Faculty, Art University of Isfahan
دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان

ایمان زکریایی کرمانی | Iman Zakariaee Kermani
Handicrafts Faculty, Art University of Isfahan
دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان

محمدرضا نیلی احمد آبادی | Mohammad Reza Nili ahmadabadi
Department of Education, University of Isfahan
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-377-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش عمومی و آموزش عالی
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات