گلجام، جلد ۱۳، شماره ۳۱، صفحات ۳۷-۵۸

عنوان فارسی تبیین نقش دلبستگی به برند در ایجاد تعهد و وفاداری مشتریان: مورد مطالعه هنر- صنعت فرش دستباف ایران
چکیده فارسی مقاله مفهوم بازاریابی جدیدی به نام «دلبستگی به برند» در ادبیات بازاریابی، برای پیش­بینی تغییرات مطلوب در رفتارهای پس از مصرف مشتریان راضی، معرفی شده است که به­شدت بر رفتارهای مشتریان اثر می­گذارد. دلبستگی عاطفی، مشتری را به برند متصل می­کند و زمانی­که وابستگی موثر باشد خریدهای مجدد تضمین می­شوند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر متغیرهای شناخت برند، خاطرات عاطفی- احساسی و سودمندی برای کابر بر متغیرهای وفاداری و تعهد به برند، با در نظر گرفتن متغیر میانجی دلبستگی به برند بود. جامعۀ آماریِ تحقیق، مشتریان فروشگاه­های فرش دستباف مازندران که در چهارمین جشنواره فروش فرش دستباف شرکت کرده­اند می­باشد که نمونه ای 520 نفری مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق ازحیث هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، در مباحث نظری کتابخانه ای و میدانی با بکارگیری پرسشنامه است. نحوه نمونه گیری نمونه­ برداری تصادفی ساده می باشد که جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌هایِ تحقیق از نرم افزار SPSS و نرم‏افزارAMOS  استفاده شد. نتایج به­دست آمده نشان داد که شناخت برند، سودمندی برای کاربر و خاطرات عاطفی- احساسی بر دلبستگی به برند اثر مستقیم دارد. اثر مستقیم دلبستگی به برند بر تعهد به برند نیز تأیید شد. اگرچه اثرِ مستقیم دلبستگی به برند بر وفاداری به برند تأیید نشد؛ ولی نشان داده شد دلبستگی به برند به واسطۀ تعهد به برند اثر مثبتی بر وفاداری به برند دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determining the Role of Brand Attachment to make customer Commitment and Loyality: Case Study of Art- Carpet Iran Industry
چکیده انگلیسی مقاله In marketing literature, a new marketing concept called "brand attachment" that attachment strongly impacts on consumer behaviors. Emotional attachment binds the employee to the Brand when the affective bond is especially strong, ensuring repurchase. The aim of this study was examining the effect of brand awareness, emotional experiences and User-derived benefits on bran loyality and brand commitment whit considering mediator variable of brand attachment. Statistical community of this research was customers of Carpet, in the Mazandaran of Iran, that a sample of 520 people who had been chosen by cluster sampling, were examined. This study is applicational, and in case of collecting required information, it uses library and survey methods, utilizing questionnaire. The method of sampling is simple random method. To analyze data, SPSS and AMOS software were applied. Research findings show direct effect of brand awareness, User-derived benefits and Emotional experiences on the brand attachment; also positive direct effect of brand attachment on brand commitment is confirmed. Although the direct effect of brand attachment on brand loyalty is not confirmed; but brand attachment have a positive effect on brand loyalty by the Mediator variable of brand commitment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم شیرخدایی | maisam shirkhodaie
university of mazandaran
دانشگاه مازندران

بشری فقیه نصیری | boshra faghih nassiri
university of mazandaran
دانشگاه مازندران


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-327-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-644103.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بازاریابی فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات