تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۷، صفحات ۶۵-۷۱

عنوان فارسی تاثیر روش‌های ارتباطی جایگزین و مکمل بر زبان و رفتار اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله  آموزش کودکان با اختلال طیف اتیسم برای معلمان و والدین امری چالش‌برانگیز است، زیرا این کودکان دارای نقایص آشکاری در حوزه زبان و رفتارهای اجتماعی هستند. یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های مداخله‌ای برای کودکان با اختلال طیف اتیسم ارایه روشی برای ارتباط کاربردی و تامین فرصت‌هایی برای تمرین این مهارت‌هاست. برای برخی از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم  استفاده از نظام ارتباطی که دربرگیرنده روش‌های بیان جایگزین و مکمل باشد، ضروری است. برای این پژوهش آزمایشی، 8کودک با اختلال طیف اتیسم 9 تا 12ساله از مدارس استثنایی شهر بمبئی انتخاب شدند. هدف اصلی این پژوهش تعیین کارآیی برنامه زبان‌آموزی و واژگان ماکاتون (نوعی نظام ارتباط جایگزین و مکمل) بر رشد زبان و رفتار اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم است. 12جلسه مداخله زبانی با استفاده از روش نظام ارتباط جایگزین و مکمل برای آزمودنی‌ها در نظر گرفته شد. سنجش میزان کارایی این برنامه با استفاده از ابزار ارزیابی زبان برای کودکان با اختلال طیف اتیسم و مقیاس نمره‌گذاری رفتار اجتماعی انجام شد. هنگامی که پژوهشگر ارزیابی زبان برای کودکان با اختلال طیف اتیسم را اجرا می‌کرد، معلم کلاس از مقیاس نمره‌گذاری رفتار اجتماعی به‌عنوان سیاهه رفتار اجتماعی استفاده کرد. مقایسه میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشانگر تفاوت معنادار در زبان و رفتار اجتماعی بود، بنابراین استفاده از نظام ارتباط جایگزین و مکمل بر رشد زبان ادراکی و بیانی تاثیر مثبت دارد، همچنین استفاده از این روش در تقویت رفتار اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم نیز موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Alternative and Augmentative Communication on Language and Social Behavior of Children with Autism
چکیده انگلیسی مقاله Teaching children with autism is a challenging task for educators and parents, as the children display marked deficits in language and social behaviors. One of the major goals of an intervention program for children with autism is to provide them a method of functional communication and ample opportunities to practice these skills. For some children with autism, a communication system that uses alternative and augmentative forms of expression may be necessary. Children with autism (N = 8) between the ages of 9 and 12 years were selected from special schools in Mumbai for this experimental research. The study aimed to determine the effectiveness of Makaton Vocabulary Language Program, a system of alternative and augmentative communication (AAC), on development of language and social behavior of children with autism. The subjects received 12 sessions of language intervention using AAC. Language assessment tool for autistic children (LATCA) and social behavior rating scale (SBRS) were used as instruments for measurement. While the researcher administered LATCA, the classroom teachers used the SBRS as a checklist for social behavior. The comparison of their pre and post test mean scores showed a significant change in language and social behavior. Use of AAC had a positive effect on development of receptive and expressive language. AAC usage was also found effective in enhancing social behavior of children with autism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism spectrum disorder, Language, Social behavior

نویسندگان مقاله سارا یزدانی |
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1393-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594893.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده ترجمه ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات