|
گلجام، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۱-۱۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
هویت ماهی در فرش ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هر چیز در نظام آفرینش نمادی است که دلالت بر حقیقت وجود چیز دیگری دارد که باید آن را جست و برای دریافت آن از دایره موجودیت آن خارج و یا در عمق آن وارد شد. مظهر نماد را میتوان از طبیعت یا منتزع از آن دانست. در طراحی فرش اشکال خالص و انتزاعی با چنان مهارتی بهکار گرفته میشوند که احساسی عمیق و ارزنده را با قدرتی کامل بیان مینمایند. ماهی از جمله نمادهایی است که در این حوزه تحقیقی به آن میپردازیم و در مناطق مختلف ایران با اشکال و نقشهای متفاوتی قابل رؤیت است که مسلماً این اشکال و نقشها را تحت تأثیر شرایط جغرافیایی، هنری و فرهنگی به خود گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ماهی درهم، دوستکامی، حاشیه سماوری، هراتی |
|
عنوان انگلیسی |
Identity of Fish in Iranian Carpet |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Each entity in the universe is a symbol, containing a meaning which must be sought in its own circle of existence or maybe even out of it. The source of every symbol is either nature or a derivative of it, in one way or another. In carpet designing process, a deep and rich sensation is expressed using pure and abstract objects and shapes. Fish too, is a symbol of this kind which will be considered in this paper. This symbol can be observed in various parts of Iran embodied in different shapes and forms which means it has definitely been affected by geographical, artistic and cultural parameters of every specific area. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محبوبه الهی | mahbobeh elahi faculty member for shariati college دانشکده شریعتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573878.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طرح و نقشه |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|