|
گلجام، جلد ۷، شماره ۱۸، صفحات ۳۱-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه نقشمایه گلدانی در قالیهای خشتی روستایی چهارمحال و بختیاری (با تأکید بر مناطق چالشتر، شلمزار و بلداجی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
کهن نقش گلدانی از اساسیترین نقشمایههای الگوساز در فرهنگ تصویری ایران، چه بهصورت منفرد و چه در ترکیب بوده و از مظاهر مفرح و خرمی بیپایان است. کثرت گونهها، تنوع فرم و ساختار انعطافپذیر آن در همنشینی با نقشمایههای دیگر، نقشمایه گلدان را به عنصری پایه و هادی دیگر نقشها مبدل نموده است. دستبافتههای روستایی و عشایری به تنهایی و تمامی، قدرت و ارزشهای نقش گلدانی را هویدا ساخته و خود را بهمثابه سرمشقهایی نو در صناعات و سبکهای شهری قرار دادهاند. در این بین، فراوانی، تنوع و بهویژه حضور خلاقانه نقش گلدان در قلمرو قالیهای خشتی روستایی چهارمحال و بختیاری از اهم مواردی است که سؤالات متعددی را مطرح مینماید. از آن جمله: تنوع نقشمایه گلدان در قالیهای خشتی چگونه است؟ ترکیبات اصلی (شکل و ساختار) آن چیست؟ و در نهایت، تغییر و تحولات این نقش در حوزه فوق مدلول چه عواملی است؟ بهنظر میرسد موشکافی در حوزه فوق علاوه بر شناسایی شکل و ترکیبات نقشمایه گلدان منجر به کشف اهمیت و جایگاه نقشهای اصیل در حوزههای روستایی، حفظ میراث ملی و بهویژه خلق ترکیباتی ارزشمند برپایه الگوهای بکر در طراحی امروز خواهد شد. تحقیق حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی بوده و در گردآوری اطلاعات به منابع اسنادی و بهویژه مطالعات میدانی اتکاء شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Vase Motif on Rural Brick-shaped Rugs of Chaharmahal and Bakhtiari (With Emphasis on Chaleshtor, Shalamzar and Boldaji Areas) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The ancient motif of vase, whether individually or in combination with other motifs, is one of the most basic patterning motifs in visual culture of Iran and is among the manifestations of eternal verdancy. Multiplicity of its types, its various forms, flexibility of its structure and its combination with other motifs have caused that the vase motif become a basic and guiding elements for other motifs. Nomadic and rural hand-woven textiles manifest the power and value of vase motif fully and obviously and the motif has become a model for urban artifacts and styles. Abundance, variety and especially innovative presence of vase motifs observed in the rural brick-shaped rugs of Chaharmahal and Bakhtiari raise many questions, for example: How is the variety of vase motif on brick-shaped rugs? What are their main components (form and structure)? What are the causes of changes of this motif? This research has been conducted using descriptive-analytic method and data collection has been performed using library-based and field studies. Keywords: Vase motif, Rural brick-shaped rugs, Chaharmahal and Bakhtiari, Form, Figure, Structure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Persian carpet, Symbol, Medallion, Pool, Heavenly garden |
|
نویسندگان مقاله |
محمد علی اسپنانی | mohammad ali espanani faculty member for the school of art, shahrekord university دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
پیوند توفیقی بروجنی | peyvand tofighi borujeni faculty member for the school of art, shahrekord university دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-256-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573813.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
طرح و نقشه |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|