گلجام، جلد ۷، شماره ۲۰، صفحات ۷۳-۹۶

عنوان فارسی تحلیل نقشه‌ فرش‌های شکارگاهی محمد‌حسین مصورالملکی بر مبنای فرش‌های شکارگاهی دوره صفوی
چکیده فارسی مقاله در اواخر حکومت قاجار، بار دیگر طراحی نقشه فرش در اصفهان به‌دست تعدادی از هنرمندان طراح مانند میرزا آقا امامی و محمد‌حسین مصورالملکی احیا شد. محمدحسین مصورالملکی معروف به حاج مصورالملکی که از هنرمندان شاخص اواخر قاجار و اوایل دوره بعد به‌شمار می‌رود، هم در نقاشی و هم در طراحی فرش به ابداع و نوآوری روی ‌آورد. از سویی در کار وی توجه به سنت‌های طراحی و نقاشی صفوی جلوه برجسته‌ای دارد. در همین راستا، مصورالملکی در طراحی نقشه فرش به برخی نقشه‌های فراموش‌ شده صفوی از جمله شکارگاه پرداخت. در این مقاله، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نقشه‌‌ فرش‌های شکارگاهی مصورالملکی پرداخته شد و در همین راستا برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای سود جسته شد. بررسی این نقشه‌ها آشکار ساخت که مصورالملکی در عین حال که نقوش شکارگاهی صفوی را وارد فرش‌بافی معاصر اصفهان کرد، به‌سبب نگرش خاص خود، تغییر و تحولاتی در آن به عمل آورد. از جمله این تحولات، تغییر ترکیب‌بندی به قالب عمودی و ایجاد افق رفیع در متن شکارگاه بود. وی در این نقشه‌ها واقع‌گرایی را مطمح نظر قرار داد و علاوه بر استفاده از برخی عناصر تصویری جدید، مسئله تفکیک بین پس‌‌زمینه یا متن و عناصر شکارگاهی را که در فرش‌های دوره صفوی وجود داشت، با تغییر عناصر پس‌‌زمینه از بندهای افشان به گل‌بوته‌ها و درختچه‌های کوچک، حل نمود. در واقع امر، کار او را می‌توان ایجاد ارتباط منطقی بین طراحی فرش اصفهان در نیمه سده چهاردهم ه.ش. با سنت‌های تصویری پیشین دانست. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Analysis of the Mohammad Hossein Mosavver Al-Molki’s Hunting Carpet Designs Based on the Safavid Hunting Carpets
چکیده انگلیسی مقاله In the late of the Qajar era, a Persianized Iranian royal family of Azerbaijani Turkic origin which ruled Persia from 1785 to 1925, the Isfahan carpet design was revived by some of the artists such as Mirza Aqa Emami and Mohammad Hossein Mosavver Al-Molki. One of the leading artists in the late of the Qajar period and the early of the next period, Mohammad Hossein Mosavver Al-Molki, known as Haj Mossaver, was an innovator whether in painting or carpet design. However, the traditions of the Safavid painting and design are dominant in his works. He revived the hunting design which belonged to the previous periods specially Safavid era in the Isfahan carpet. In this paper, the Mosavver Al-Molki's hunting designs is studied with a descriptive-analytical method and the paper's data is collected through an observational and library-based research. The study revealed that his works were not a mere imitation. He changed the horizontal composition of the Safavid hunting carpets to the vertical composition. As a result, a high horizon was created in the hunting scene. Haj Mosavver had a realistic perspective in his designs and so, he solved the problem of the separation between the nature of the field and the elements of hunting scene in traditional hunting carpets via converting the vines and palmettos to the small bushes and shrubs. In fact, his work was a logical relationship between the contemporary carpet design and the Safavid's.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اصغر شیرازی | ali asghar shirazi
school of arts, shahed university
دانشکده هنر دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

حسام کشاورز | hesam keshavarz
school of arts, shahed university
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-86&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573804.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طرح و نقشه
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات