|
گلجام، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۶۹-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی راهکارهای راهاندازی تجارت الکترونیک فرش دستباف در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
گسترش روزافزون تجارت الکترونیک در عرصههای جهانی کالاهای مختلف و متنوعی را شامل شده است. از جمله این کالاها فرش دستباف است که وبسایتهای مختلفی در دنیا به تجارت بر خط آن اقدام میکنند. با این حال در ایران تجارت الکترونیک فرش دستباف به صورت جدی وجود ندارد. نتایج تحقیقات گذشته نشان میدهد که لزوم ورود به این عرصه کاملاً موثر و مفید است ولی این امر بنا به دلایلی تا کنون ممکن نشده است.این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی –تحلیلی با ابزارهای مشاهده، توزیع پرسشنامه و مطالعه کتابخانهای انجام شده است.با مشاهده و تحلیل نمونه وبسایتهای موفق خارجی در عرصه تجارت الکترونیک فرش دستباف و همچنین مطالعه وبسایتهای داخلی فعال و نظرسنجی از فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بازار تهران، مهمترین موانع و دلایل عدم ورود به این حوزه ارزیابی و معرفی میشود. نتایج نشان میدهد که به لحاظ فنی و اجرایی وبسایتهای خارجی موفق امکانات و ابزارهای پیچیدهای که نیاز به سرمایههای کلان داشته باشند ندارند و در ایران طراحی و راهاندازی این مراکز فروشگاهی بر خط ممکن است. اما با توجه به عدم آموزش و اطلاعات لازم و روشن فروشندگان و صادرکنندگان از این حوزه و وجود محدودیتهای ارتباطی ایران با برخی کشورها به دلیل تحریمها و همچنین محدودیت ارتباط بانکهای داخلی و خارجی کمتر میل و رغبت برای سرمایهگذاری و ورود به این بخش دارند.به نظر میرسد با ایجاد شرکای مالی در خارج از کشور و ورود دولت برای سرمایهگذاری در ایجاد وبسایتهای فروشگاهی مجهز و همچنین انجام آموزشهای لازم به تجار و تولیدکنندگان و تدوین قوانین مشخص و اجرایی کپی رایت در زمینه فرش دستباف زمینههای ورود به تجارت الکترونیک فرش دستباف در ایران را مهیا میسازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تجارت الکترونیک، فرش دستباف، وبسایت فرش، فروشگاه اینترنتی فرش |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Approaches towards Launching E-Commerce of Iranian Handmade Carpets |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Increasing development of e-commerce in global extent encompass diverse and different products. The handmade carpet is one of such products traded by many websites around the worlds. However, in Iran e-commerce of handmade carpet has not been taken seriously. The results of previous studies have shown that the commencing such action is fully beneficial and useful. E-commerce, however, due to some reasons have not become possible until recently in Iran. This research is conducted using descriptive-surveying-analytical method using observational tools, and by distributing a questionnaire and desk study. Observation and analysis of foreign successful websites as well as study of active Iranian websites and interviewing with exporters of handmade carpet in Tehran revealed major causes and reasons of absence of Iran in this field. The results show that successful foreign websites technically and operationally have no complex tools and equipment which may need major investment. Thus, designing and launching similar website is also possible in Iran. However, regarding absence of training and necessary and required data among sellers and exporters and limited relationships with other countries and foreign banksdue to sanctions, they are not much willing to participate in this context. Its seems that by attracting foreign financial partners and financial support of the government in creation of equipped marketing websites, training of businessmen and producers, and legislation for copy right in the context of handmade carpet the grounds for introducing e-commerce of handmade carpet can be provided. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید محمد مهدی میرزاامینی | seyed mohammad mehdi mirzaamini university of kashan دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
ناصر یزدانی | naser yazdani shahed university دانشگاه شاهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
شهدخت رحیم پور | shahdokht rahimpour university of kashan دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
یاسر حنیفی | yaser hanifi university of kashan دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
پرویز داودیان پور | parviz davoudianpour university of kashan دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-377-8&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573783.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تجارت الکترونیک فرش |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|