|
جستارهای فلسفه دین، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
جایگاه خداباوری گشوده بهعنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوری |
|
چکیده فارسی مقاله |
خداباوری گشوده بهعنوان رویکرد جدیدی در عرصۀ الهیات و فلسفه دین، نظریات و دیدگاههایی را مطرح کرده است که هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ الهیاتی (کلامی) توجه بسیاری از اندیشمندان معاصر را به خود جلب کرده است. مدعای اصلی و اساسی حامیان این رویکرد این است که بسیاری از آموزههای رایج دربارۀ ذات و صفات خدا (و بهطور خاص صفاتی مانند علم پیشین خدا، تغییرناپذیری، انفعالناپذیری و بیزمانبودن خدا)، برگرفته از فلسفههای یونانی، بهویژه سنت نوافلاطونی هستند و تحت تأثیر آنها قرار دارند و به همین دلیل، از مسیر اصلی خودشان که همان مسیر کتاب مقدس است، فاصله گرفتهاند. بنابراین، برای زدودن انگارههای نادرست فلسفی از صفات حقیقی خدا در کتاب مقدس، بایستی بار دیگر آنها را بازبینی و اصلاح کنیم. از آنجا که بنیانگذاران و مدافعان این مکتب مدعی هستند که نظریاتشان در سنت خداباوری و خداباوری سنتی ریشه دارد، با نگاهی تاریخی به این جنبش الهیاتی و بررسی مسیر پیدایش آن، صحتوسقم ادعای آنها را ارزیابی میکنیم. برخی از الهیدانان و فلاسفۀ دین معاصر، خداباوری گشوده را از انواع خداباوری سنتی قلمداد میکنند، برخی دیگر آن را انحرافی در سنت خداباوری و برخی نیز آن را نوعی مکتب ارتدادی و بدعتآمیز میدانند که در سنت راستکیشی جایگاهی ندارد. بههرحال، هرچند زمان زیادی از آغاز این جنبش نمیگذرد توانسته است نظرها را، چه موافق چه مخالف، به خود جلب کند؛ تعداد بسیار زیاد مکتوباتی که در تأیید یا ردّ این مکتب نگاشته شده است، شاهد این مدعاست. بنابراین، جا دارد ما نیز با استفاده از منابع بسیار غنی خود در سنت فلسفیـکلامی اسلام و با شناخت کاملی از این دیدگاه، وارد عرصۀ بحثهای جدید در حوزۀ الهیات و فلسفه دین شویم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خداباوری گشوده،خداباوری سنتی،سنت نوافلاطونی،ذات و صفات خدا،کتاب مقدس، |
|
عنوان انگلیسی |
Open Theism As A New Approach Among The Principal Types Of Theism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Open theism as a new approach in the realm of theology and philosophy of religion, has put forward theories and views that have attracted the attention of many contemporary thinkers- both philosophically and theologically. The main claim of the supporters of this approach is that many of the common doctrines about the nature and attributes of God (in particular, the attributes such as divine foreknowledge, immutability, impassibility and timelessness) derived from the Greek philosophies, in particular neoplatonic tradition and they are affected by it , and for this reason, these attributes separated from their original path, which is the same path of the Bible. Therefore, in order to remove the false philosophical notions from the true attributes of God in the Bible, we must revisit them again. Since the founders and defenders of this school claim that their views are rooted in the tradition of theism and classical theism, with a historical look at this theological movement and examining the path of its development, we evaluate the validity of their claims. Some contemporary theologians and philosophers of religion consider the open theism as a traditional theism, Some others consider it as a deviation in the traditional theism and some also consider it as heretical school that does not have a place in the orthodoxy tradition. However, although not much time has passed since the beginning of this movement, it has been able to attract opinions -opponent or compliant; A large number of writings confirming or denying this school, have witnessed this claim. Therefore, we should also enter into new areas of theology and philosophy of religion by using our very rich sources in the theological - philosophical tradition of Islam and by fully understanding of this approach. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خداباوری گشوده,خداباوری سنتی,سنت نوافلاطونی,ذات و صفات خدا,کتاب مقدس |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی ابوطالبی یزدی | aboutalebi yazdi دانشجوی دکتری کلام؛ فلسفه دین و مسائل جدید کلامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
رسول رسولی پور | گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
محسن جوادی | استاد دانشگاه قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
امیرعباس علی زمانی | دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
قربان علمی | هیات علمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.philor.org/article_2960_3ad278f1648eb8f20d08aced6be8d632.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/751/article-751-572475.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|