مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، جلد ۱۵، شماره ۷، صفحات ۵۴۴-۵۵۸

عنوان فارسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران: مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت‌های پرستاری و از نقش‌های کلیدی پرستار به شمار می‌رود. به همین دلیل، شناخت موانع آن می‌تواند تأثیر زیادی بر فرآیند توانمندسازی و ارتقاء کیفیت آموزش به بیمار داشته باشد. این مرور باهدف بررسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، مقالات تحقیقی در زمینه موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران به دو زبان فارسی و انگلیسی، بدون محدودیت زمانی در بانک‌های اطلاعاتی: PubMed، Web of Sciences، ERIC، Science Direct، Scopus، ProQuest، Google Scholar، MagIran، SID، IranDoc و IranMedex جستجو شد. انجام پژوهش در ایران معیار اصلی ورود به مطالعه بود. پس از ارزیابی معیارهای ورود و کیفیت مقالات، 24 مقاله ازنظر محتوا دسته‌بندی و تحلیل گردید. یافته‌ها: طیف گسترده‌ای از موانع آموزش به بیمار در مطالعات ارائه شده است. پس از دسته‌بندی موضوعی، پنج حیطه اصلی شناسایی شد: 1) موانع مرتبط با پرستاران: کمبود وقت به دلیل تراکم کاری پرستاران 2) موانع مرتبط با بیماران: وضعیت نامساعد جسمی و روحی بیمار 3) موانع مدیریتی: عدم‌حمایت از سوی مدیران جهت رفع نیازهای آموزشی 4) موانع سازمانی: عدم تناسب تعداد بیماران و پرستاران و 5) موانع محیطی: عدم همکاری اعضای تیم درمانی در اجرای برنامه‌های آموزشی. بحث و نتیجه‌گیری: اکثر موانع اجرای آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران، مربوط به عوامل مرتبط با پرسنل پرستاری است. جهت بهبود وضعیت آموزش، ضروری است مدیران با اتخاذ تدابیری همچون تأمین نیروی پرستاری، اختصاص بودجه کافی و نظارت مناسب، پرستاران را در این امر مهم ترغیب نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی THE BARRIERS TO PATIENT EDUCATION FROM THE VIEWPOINT OF NURSES IN IRAN: A SYSTEMATIC REVIEW
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Patient education is one of the important aspects of nursing care and key roles of nurses. In this context, recognizing its barriers can greatly influence on the process of improving the quality of patient education. The aim of this study was to investigate the barriers to patient education from the viewpoint of nurses in Iran. Material & Methods: In this review study, research articles related to barriers of patient education from the viewpoint of nurses were searched in Persian and English languages and without time limitation in these databases: PubMed, ISI, ERIC, Science Direct, Scopus, Proquest, Google Scholar, MagIran, SID, IranDoc and IranMedex. Doing research in Iran was the main inclusion criterion. After evaluating entry criteria and quality of the articles, 24 articles were analyzed. Results: A wide range of barriers were presented in studies. After the categorization, five main areas were identified: 1) Barriers related to nurses: Lack of time due to workload of nursing staffing; 2) Barriers related to patients: the patient's unfavorable physical and psychic status; 3) Management barriers: lack of managers' support; 4) Organizational obstacles: the inappropriateness of nurse-patients ratio; 5) Environmental barriers: lack of cooperation of the medical team members to implement educational programs. Conclusion: Most of the barriers to patient education are those of related to nurses. To improve the status of patient education, it is essential for managers to encourage nurses in this important task by adopting measures such as increasing in nursing staffing, allocating sufficient funds and proper supervision.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن ادیب حاج باقری | mohsen adib hajbaghery
trauma nursing research center, faculty of nursing, kashan university of medical sciences, kashan, iran
استاد مرکز تحقیقات پرستاری ترما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

محمد زارع | mohammad zare
trauma nursing research center, faculty of nursing, kashan university of medical sciences, kashan, iran
مرکز تحقیقات پرستاری ترما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-121-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات