مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، جلد ۱۵، شماره ۷، صفحات ۵۱۴-۵۲۳

عنوان فارسی بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان ایران و دانشگاه پنسیلوانیا امریکا
چکیده فارسی مقاله پرستاران متخصص بالینی از اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی هستند. دانش و مهارت آنان در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت می‌کنند بسیار تأثیرگذار است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره‌برداری از تجارب و راهبردهای تجربه‌شده در دانشگاه‌های موفق، امری ضروری است. پژوهش حاضر به‌صورت مطالعه تطبیقی به بررسی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران با دانشکده پرستاری پنسیلوانیا (Pennsylvania) امریکا پرداخته است. مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شده است. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در دانشگاه‌های معتبر جهان، دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردیده و سپس دو برنامه آموزشی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی Beredy در ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻮﺻیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد. یافته‌ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای ارزش‌ها و رسالت، چشم‌انداز است. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوت‌های فرهنگی و قومیتی را لحاظ کرده است درحالی‌که در ایران به ارائه مراقبت‌های پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیت‌های مختلف توجه نشده است. از معیارهای ورود به این مقطع در دانشکده پرستاری پنسیلوانیا سوابق کاری داوطلبان در بخش‌های نوزادان، انجام مصاحبه ازلحاظ بررسی خصوصیات شخصیتی و روانی قبل از ورود به دوره است. همچنین ارائه دوره علاوه بر تمام‌وقت بلکه برای پذیرفته‌شدگان شاغل به‌صورت پاره‌وقت نیز امکان‌پذیر است. بحث و نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران با توجه به ماهیت بالینی آن دارای نقاط قوت بسیاری می‌باشد. جهت بهبود کیفیت هر چه بیشتر دوره، توجه به سوابق کاری داوطلبان، انجام مصاحبه ازلحاظ خصوصیات روان‌شناختی قبل از ورود به دوره و ارائه دوره به‌صورت پاره‌وقت پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی COMPARATIVE STUDY OF MASTER’S CURRICULUM OF NEONATAL INTENSIVE CARE NURSING IN IRAN AND PENNSYLVANIA UNIVERSITY OF UNITED STATES
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Nurse Practitioners (NP) are vital members of the health care system. Their knowledge and skills in the quality of care that patients receive is very important. In order to achieve more success in the Master's of Science of Neonatal Intensive Care Nursing in Iran and identify its weaknesses and strengths, comparative studies and utilization of successful universities' strategies and experiences are necessary. The present research compares the Master's curriculum of Neonatal Intensive Care Nursing in Iran and Pennsylvania University of United states. Materials & Methods: This descriptive-comparative study was carried out in 2017. After searching the network on the master curriculum of Neonatal Intensive Care Nursing in well-known international universities, we selected Pennsylvania University of United states due to relative similarities between two courses and Both curriculums were compared using Bereday's four-stage model: description, interpretation, juxtaposition and comparison. Results: The program of both universities is based on the principles of strategic planning with values ​​and mission, vision. The philosophy of the Pennsylvania School of Nursing has included cultural and ethnic differences, while nursing care in Iran has not been given due attention to different cultures and ethnicities. The entry criteria for this degree at Pennsylvania Nursing School are volunteers' work experience in infants wards and interviews in terms of examining personality and psychological characteristics before entering the field. It is also possible to offer courses in addition to being full-time, but also part-time possible. Conclusion: the Master's program of neonatal intensive care nursing, due to its clinical nature has much strength. In order to improve the quality of the course, it is recommended to take into account the work experience of the volunteers, to conduct the interview in terms of psychological characteristics before entering the course and offering part-time courses.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صغری حسنی نارنجباغی | sogra hasani narenjbaghi
phd student in nursing education, school of nursing amp; midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

لیلا ولی زاده | leila valizadeh
professor, dept. of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

فرزانه باقریه | farzaneh bagheriyeh
phd student in nursing education, school of nursing amp; midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran corresponding author
دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1474-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات