این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۲۲۸-۲۴۰

عنوان فارسی مقایسه ابعاد فضای شخصی در دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال ۱۴۰۳: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله

چکیده
زمینه و هدف: فضای شخصی فاصله‌ای است که فرد در آن در تعامل با فرد دیگر احساس راحتی می‏کند. اندازه‌گیری فضای شخصی در محیط‌های آموزشی در دانشجویان بومی و غیربومی مهم است، زیرا می‌تواند فرآیند یادگیری آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. هدف این مطالعه مقایسه ابعاد فضای شخصی دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود.
مواد و روش‌‌‌‌ها: این مطالعه توصیفی و مقطعی در پاییز سال 1403 بر روی 224 دانشجو انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و روش استاندارد فاصله توقف بودند که طی آن آزمودنی و آزمون‌گر از 8 جهت اصلی به همدیگر نزدیک می‌شدند و فاصله توقف که با متر نواری اندازه‌گیری می‌شد، نشان‌ دهنده ابعاد فضای شخصی فرد بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌ t ‌مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: تعداد 97 دانشجو (3/43 درصد) بومی و 127 دانشجو (7/56 درصد) غیربومی بودند. در تمامی ابعاد فضای شخصی و آزمون‌های فعال و غیرفعال، دانشجویان غیربومی میانگین فضای شخصی بزرگ‌تری نسبت به دانشجویان بومی داشتند. فضای شخصی بین دانشجویان بومی و غیربومی، در ارزیابی‌های غیرفعال در جهت غرب با آزمون‌گر هم‌جنس (043/0=P) و جنوب غرب با آزمون‌گر غیرهم‌جنس (039/0=P) اختلاف معنی‌دار داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت فضای شخصی در محیط‌های آموزشی و تأثیر آن در یادگیری دانشجویان، لازم است تا طراحی این محیطها به نحوی باشد که حریم شخصی تمامی دانشجویان رعایت گردد. استفاده از داده‌های فضای شخصی برای رسیدن به این هدف، می‌تواند کاربردی باشد. پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های بیشتری با در نظر گرفتن متغیرهای مؤثر دیگر در این زمینه صورت بگیرند.
واژههای کلیدی: فضای شخصی، ابعاد آنتروپومتریک، دانشجویان، بومی، غیربومی
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Personal Space Dimensions in Native and Non-Native Students in the Faculty of Public Health of Zanjan University of Medical Sciences in 2024: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Personal space is a distance in which a person feels comfortable alongside another person. Measuring personal space in educational environments in native and non-native students is important, because it can affect their learning process. The aim of this study was to compare the personal space size in native and non-native students in the faculty of public health of Zanjan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This descriptive study was conducted on 224 students during autumn 2024. The data collection tools were a demographic questionnaire and the stop-distance standard method, in which the students and confederate approached together from the eight main orientations, and the stop distance which was measured by a tape measure, determined the students’ personal space. The data was analyzed using descriptive statistics and independent t-test.
Results: The number of 97 students (43.3%) were native and 127 (56.7%) were non-native. In all dimensions of personal space and active and passive assessments, the non-native students had a larger average personal space compared to the native students. There was a significant difference in personal space between the native and non-native students in the passive assessments in the west direction with a same-gender confederate (p=0.043) and in the southwest direction with an opposite-gender confederate (p=0.039)
Conclusion: Given the importance of personal space in educational environments and its impact on student learning, it is essential to design these environments in a way that respects the personal boundaries of all students. The use of personal space data could be useful to achieve the mentioned goal. It is recommended that further research be conducted considering other determinant variables.
Keywords: Personal space, Anthropometric dimensions, Students, Native, Non-native

Funding: This study was financially supported by Zanjan University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Zanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.ZUMS.REC.1403.136).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Reza Kalantari, Seyed Reza Azimi Pirsaraei
- Methodology: Reza Kalantari
- Data collection: Reza Kalantari, Nilofar Shabani Arbosara, Amirreza Abidi, Parsa Fooladi
- Formal analysis: Reza Kalantari, Amirreza Abidi
- Supervision: Seyed Reza Azimi Pirsaraei
- Project administration: Reza Kalantari
- Writing – original draft: Reza Kalantari, Nilofar Shabani Arbosara, Parsa Fooladi
- Writing – review & editing: Reza Kalantari, Seyed Reza Azimi Pirsaraei, Nilofar Shabani Arbosara, Amirreza Abidi, Parsa Fooladi
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personal space, Anthropometric dimensions, Students, Native, Non-native

نویسندگان مقاله سید رضا عظیمی پیرسرائی | Seyed Reza Azimi Pirsaraei
Zanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی زنجان

رضا کلانتری | Reza Kalantari
Zanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی زنجان

نیلوفر شعبانی اربوسرا | Nilofar Shabani
Zanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی زنجان

امیر رضا عبیدی | Amir Reza Abidi
Zanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی زنجان

پارسا فولادی | Parsa Fooladi
Zanjan University of Medical Sciences
علوم پزشکی زنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6990-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات