|
توسعه محلی (روستایی - شهری)، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۳۱۹-۳۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسائی چالشهای رشد و توسعه کارآفرینی روستایی در روستاهای استان همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
روستاهای کشور در معرض خشکسالی، کمبود آب، تضعیف کشاورزی و درنهایت مهاجرت و خالیشدن از سکنه قرار دارند. در این میان کارآفرینی روستایی میتواند عاملی مهم در رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در مناطق روستایی باشد. در این مقاله به بررسی کارآفرینی روستایی در روستاهای استان همدان پرداخته میشود. هدف نشاندادن چالشهای رشد و توسعۀ کسبوکارهای کوچک و متوسطی است که کارآفرینان روستایی راهاندازی کردهاند. بدینمنظور با 18 کارآفرین در چهار روستای استان مصاحبه شد. روش مطالعه کیفی است و دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق با کارآفرینان بهدست آمده است. کدگذاری دادهها با نرمافزار مکسکیودا صورت گرفت. براساس یافتههای چند مرحله کدگذاری، علاوه بر چالشها و موانع ساختاری و کلان مرتبط با اقتصاد کلان کشور مهمترین موانع رشد کسبوکارهای مورد بررسی در قالب پنج مفهوم و مقولۀ اصلی قابلدستهبندی است. این موارد عبارتاند از: «کارآفرینی نیازمحور»، «برندسازی ناقص»، «پیشرفت با کار مضاعف»، «شبکهسازی محدود» و «خانوادهمحوری». نتایج نشان میدهد کارآفرینی روستایی در جامعۀ مورد مطالعه براساس نیاز شکل گرفته، نه برمبنای فرصت؛ کارآفرینان براساس نیازهایی مانند شغل و برخورداری از منبع درآمد کسبوکار راهاندازی کردهاند. این کسبوکارها محدود به خانوادۀ کارآفرین است و اغلب افرادی غیر از خانواده در آن اشتغال ندارند. همچنین این کسبوکارها بهصورت سنتی اداره میشوند و در آنها خبری از نوآوری و خلاقیت برای افزایش تولید و بهرهوری نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توسعۀ روستایی،
چالشها،
فرصتها،
کارآفرینی،
کارآفرینی روستایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the Challenges of Growth and Development of Rural Entrepreneurship in the Villages of Hamadan Province |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Villages in Iran are susceptible to water scarcity, drought, agricultural deterioration, and ultimately, dispersal and depopulation. In the interim, rural entrepreneurship may contribute significantly to rural unemployment reduction and economic expansion. The purpose of this article is to examine rural entrepreneurship in the villages of the province of Hamedan in order to illustrate the obstacles entrepreneurs face in their efforts to expand and develop small and medium-sized enterprises. Eighteen entrepreneurs were interviewed in four localities of the province for this purpose. The necessary data and qualitative study methodology were acquired via comprehensive interviews conducted with entrepreneurs. Coding of the data was performed with MAXQDA software. Drawing from the outcomes of multiple coding stages and structural and macroeconomic challenges and obstacles associated with the nation’s macroeconomy, the most significant impediments to the growth of the examined enterprises can be classified into five overarching concepts and categories. These encompass “needs-based entrepreneurship”, “incomplete branding”, “progress with double work”, “limited networking” together with “family-oriented.” The results indicate that in the society under study, rural entrepreneurship is established in response to necessity rather than opportunity. Entrepreneurs who established a company to fulfill necessities such as employment and financial security. These enterprises are exclusively owned and operated by the entrepreneur’s family, with the majority of personnel not being affiliated with the enterprise. Furthermore, these enterprises are conventionally managed,devoid of any innovative or creative practices that could enhance output and productivity |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
توسعۀ روستایی,
چالشها,
فرصتها,
کارآفرینی,
کارآفرینی روستایی |
|
نویسندگان مقاله |
منوچهر رشادی | گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jrd.ut.ac.ir/article_95186_3bcad23939142bc4aa5f76a9c6f0587a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|