|
نقد ادبی، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تطور مطالعات ادبی |
|
چکیده فارسی مقاله |
رشتۀ ادبیات در دانشگاههای معتبر دنیا با سرفصلهایی به روز و کاربردی پیش می رود. دانشگاه در عصر جدید به نهادی کارآفرین که بر تولید فکر، نوآوری، ایدهمحوری و خلاقیت محوری، استفاده از ظرفیتهای بینارشتهای و برخوردار از تفکری در تعامل با جهان تبدیل شده است. در این میان رشتۀ دانشگاهی ادبیات نیز در بسیاری از دانشگاههای پیشرفته در تلاش است خود را به رویکردهای جدید دانشگاه نزدیک کند، موضوعی که بررسی سرفصلهای ادبیات در این دانشگاه نمایانگر آن است. با این وجود، این دانشگاهها همچنان به دنبال کسب مشروعیت آکادمیک بیشتری هستند. بحثهایی که از 150 سال پیش در زمینههایی همچون تعریف ادبیات به مثابه رشتهای آکادمیک و ماهیتِ علمیِ پژوهشهای ادبی آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد. استین هاوگم اولسن استاد ادبیات انگلیسی و نویسندۀ کتابها و مقالات زیادی در مجلات معتبر جهان در زمینۀ فلسفۀ ادبیات، زیباییشناسی ادبی و .. است. او در این مقاله بر آن است که سیرِ تطور «مطالعات ادبی» را بررسی کند و این بحث را از گفتگوهایی که در دهۀ 1880 در دانشگاههای آکسفورد و کمبریج در زمینۀ ماهیتِ آکادمیک رشتۀ ادبیات و نقد ادبی آغاز شد، تا دهههای اخیر دنبال میکند. تأکید مقالۀ اولسِن بر این است که مطالعات ادبی اگر بخواهد به دنبال کشف معنای آثار ادبی باشد، این معنا را از هر راهی با هر نظریهای بخواهد به دست بیاورد، در نهایت چیزی است که هر خوانندۀ خوبی میتواند انجام دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،مطالعات ادبی،فلسفه ادبیات،رشته دانشگاهی ادبیات،نقد ادبی |
|
عنوان انگلیسی |
Progress in Literary Studies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The decipline of literature in the prestigious universities of the world is progressing with up-to-date and practical topics. In the new era, the university has become an entrepreneurial institution that focuses on the production of thought, innovation, idea-centeredness and creativity, the use of interdisciplinary capacities and having thinking in interaction with the world. Meanwhile, the academic field of literature in many advanced universities is trying to approach the new approaches of the university, a topic that is reflected in the study of literature topics in this university. Nevertheless, these universities continue to seek greater academic legitimacy. The debates that began 150 years ago in areas such as the definition of literature as an academic discipline and the scientific nature of literary research are still ongoing. Stein Haugham Olsen is a professor of English literature and the author of many books and articles in world-renowned journals on the philosophy of literature, literary aesthetics, and so on. In this article, he seeks to examine the evolution of "literary studies" and traces this discussion from the discussions that began in the 1880s at the universities of Oxford and Cambridge on the academic nature of literature and literary criticism to recent decades. Olsen's article emphasizes that literary studies, if it seeks to discover the meaning of literary works, to obtain that meaning in any way with any theory, is ultimately what any good reader can do. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
literary studies,philosophy of literature,discipline of literature,literary criticism |
|
نویسندگان مقاله |
هاله کیانی | haleh kiany HAVE NOT
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-22000-8&slc_lang=fa&sid=29 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|