نقد ادبی، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی سبک فرزندپروری در مدیر مدرسه جلال آل احمد بر مبنای نظریه‌ی دایانا بامریند
چکیده فارسی مقاله
سبک فرزندپروری یکی از رویکردهای قابل توجه در رشته­ی روانشناسی است  که در آن به بررسی اهمیت نقش والدین و شیوه­ی ارتباط آنان با فرزندان می­پردازد. دایانا بامریند، در دهه­ی 1960 سبک فرزندپروری را به چهار نوع اقتدارگرایانه، مستبدانه، آسان ­گیرانه و مسامحه انگارانه تقسیم کرده و در هر کدام به شیوه­ای متمایز به نحوه­ی ارتباط والدین با فرزندان پرداخته است. جلال آل احمد یکی از نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات داستانی معاصر است که در کتاب مدیر مدرسه با زبانی طنز و  در عین حال گزنده، به توصیف و بررسی شیوه­ی آموزش و تعلیم و تربیت کودکان و نقش والدین در بهبود مهارت اجتماعی آنان پرداخته است. در پژوهش حاضر با شیوه­ی توصیفی-تحلیلی به بررسی سبک فرزندپروری در داستان مدیر مدرسه از آل احمد پرداخته­ایم. نتیجه­ی پژوهش نشان می­دهد که این داستان، از میان چهار سبک ارائه شده توسط بامریند، براساس سبک فرزندپروری مستبدانه قابل بررسی است و مولفه­های موجود در آن ما را به نتایج سودمندی در زمینه­ی ویژگی­های تربیتی و آموزشی در حوزه­ی ادبیات داستانی ایران می­رساند و هم­چنین می­تواند بستری برای مطالعات میان­رشته­ای از جمله روانشناسی و ادبیات کودک و نوجوان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک فرزندپروری،دایانا بامریند،ادبیات داستانی،مدیر مدرسه،آل احمد

عنوان انگلیسی Investigating the parenting style of Jalal Al Ahmad school principal based on Diana Bamrind's theory
چکیده انگلیسی مقاله Parenting style is one of the significant approaches in the field of psychology, which examines the importance of the role of parents and the way they communicate with their children. In the 1960s, Diana Baumrind divided the parenting style into four types: authoritarian, autocratic, easy-going, and permissive, and in each of them, she discussed the way parents communicate with their children in a different way. Jalal Al-Ahmed is one of the influential writers in contemporary fiction literature, who described and investigated the method of education and upbringing of children and the role of parents in improving their social skills in the book The Headmaster of the School with humorous and at the same time biting language.. In the present research, we have analyzed the parenting style in the story of the school principal by Al-Ahmed with a descriptive-analytical method. The result of the research shows that this story, among the four styles presented by Bamrind, can be examined based on the autocratic parenting style and the components in it lead us to useful results in the field of educational and educational features. in the field of fiction literature of Iran and can also be a platform for interdisciplinary studies such as psychology and children's literature.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parenting style,Diana Baumrind,fiction,school principal,Al Ahmed

نویسندگان مقاله پریسا نصیری | parisa nasiri
Doctoral student of Persian language and literature, Allameh Tabatabai University, Tehran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

فرزاد بالو | farzad baloo
Associate Professor of Persian Language and Literature Department, Mazandaran University
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

هادی نورمحمدی | hadi nurmohammadi
PhD in Persian language and literature, Allameh Tabatabai University, Tehran
دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61638-6&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات