|
ناتوانی های یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۷۰-۱۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر انگیزهپیشرفت و بهزیستیروان شناختی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر انگیزهپیشرفت و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری 9 الی 14 سال شهرستان پارسآباد که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، است. 40 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه بالینی، آزمون هوش ریون، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو، پرسشنامه انگیزهپیشرفت هرمنس و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر انگیزه پیشرفت و بهزیستیروانشناختی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری اثربخش است. بر اساس نتایج این یافتهها میتوان گفت که مصاحبه انگیزشی باعث ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای پذیرش تغییر شده که این امر خود بهبود عملکرد دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری خاص را به همراه داشته است. همچنین با توجه به ماهیت مصاحبه انگیزشی که یک سبک مشاورهای اثربخش و نوید بخش است، میتوان از این روش برای ایجاد انگیزه و بهبود سلامتروانی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ناتوانی یادگیری، مصاحبه انگیزشی، بهزیستیروان شناختی، انگیزهپیشرفت، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of motivational interviewing on achievement motivation and psychological well-being of students with learning disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to determine the effect of motivational interviewing on the achievement motivation and psychological well-being of students with learning disabilities. The research method was experimental with pretest-posttest design in control group. The statistical population includes all students with learning disabilities aged 9-14 years of Parsabad city who were studying in the academic year 2017-18. Forty students were selected by sampling and were randomly assigned in experimental and control groups. Search tools included Structured Clinical Interviewing, Raven Intelligence Test, Colorado Learning Problems Questionnaire, Hermes achievement motivation Questionnaire, and Reef Psychological Well-being Questionnaire. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. The findings of the study showed that achievement motivation interviewing had influence on the achievement and psychological well-being of students with effective learning disabilities. Based on these findings, it can be said that motivational interviewing has motivated students to accept change, which in turn led to improve performance of students with specific learning disabilities. Also, given the nature of motivational interviewing, which is an effective and promising counseling style, this method can be used to motivate and improve the mental health of students with learning disabilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ناتوانی یادگیری, مصاحبه انگیزشی, بهزیستیروان شناختی, انگیزهپیشرفت |
|
نویسندگان مقاله |
شهرام مهرآور گیگلو | دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
صیاد اوجاقیگیگلو | کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jld.uma.ac.ir/article_1050_c4e3ada3a7b1e802d2c421ac86f2ea7f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|