ناتوانی های یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۸-۶۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ایزی‌مایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ایزی‌مایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی مراجعه‌کننده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر دزفول در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل می‌دادند (157 نفر). از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نفر که ویژگی‌های لازم بر اساس پرسشنامه تشخیص اختلال ریاضی ملک‌پور، آزمون وکسلر و ملاک‌های ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی را داشتند فهرست شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی و مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان بود. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 60 دقیقه‌ای و به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. داده‌های حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد آموزش ایزی‌مایند در گروه آزمایش موجب بهبود اضطراب ریاضی وخودکارآمدی ریاضی شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار بوده است (05/0P<). با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده از مطالعه حاضر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش ایزی‌مایند می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای در بهبود اضطراب ریاضی وخودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایزی‌مایند، اضطراب ریاضی، خودکارآمدی ریاضی، اختلال ریاضی،

عنوان انگلیسی Effectiveness of EASY Minds on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy in students with dyscalculia
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of EASY Minds on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy in students with dyscalculia. This study was quasi-experimental using a pre-test, post-test, with a control group design. The statistical population consisted of 157 students with dyscalculia who referred to the Center of Learning Disabilities of Department of Education in Dezful in 2018-2019 school year. Using convenience sampling and considering the requirements of the research project based on Malekpour Dyscalculia Diagnosis Questionnaire, Wechsler Intelligence Scale of Children, the fifth Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (DSM-5), 40 students were selected and assigned to an experimental group (n=20) and a control group (n=20). The measurement tools were mathematics self-efficacy Questionnaire and mathematics anxiety Scale. The experimental group received 14 sessions (60 minutes each) of group training. For data analysis, mixed variance analysis with repeated measures design is used. Findings showed that EASY Minds training has a significant effect on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase (P< 0.05). Finally, we can conclude that EASY Minds training, as an effective and functional intervention, could be used to improve mathematics anxiety and mathematics self-efficacy of students with dyscalculia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ایزی‌مایند, اضطراب ریاضی, خودکارآمدی ریاضی, اختلال ریاضی

نویسندگان مقاله زهره بنیادی |
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس

یوسف دهقانی |
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس

فریده سادات حسینی |
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس


نشانی اینترنتی http://jld.uma.ac.ir/article_1044_01c3e2e51f2ba2d2cfd39b2722df3cf6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات