فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۴، صفحات ۴۵-۶۶

عنوان فارسی بررسی اثربخشی تبلیغات شهری در ترویج فرهنگ شهادت در ارتباط با نظام ارزشی دانشجویان(مطالعه موردی: دانشگاه بجنورد)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی تبلیغات شهری در ترویج فرهنگ شهادت در ارتباط با نظام ارزشی جوانان بود. برای عملیاتی کردن این هدف، ارتباط بین میزان توجه به تابلوهای تصاویر شهدا از یک سو و نظام ارزشی دانشجویان از سوی دیگر، مطاله شده است. روش: روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی است که در بین 3500 دانشجوی دانشگاه بجنورد اجرا شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است؛ نخست، پرسشنامه ارزشهای آلپورت و دیگری، پرسشنامه محقق‌ساخته که هدف آن سنجش میزان توجه به تابلوها و تصاویر شهدایی بود که در مسیر دانشگاه نصب شده بودند. از بین 350 پرسشنامه توزیع‌شده، 290 پرسشنامه در این مطالعه استفاده شده است. یافته‌ها: تصاویر شهدا و مضامین روی تابلوها، توانسته بود تنها توجه حدود 17 درصد از دانشجویان را به خود جلب کند که رقم پایینی به شمار می‌رود. همچنین بین متغیّرهای ارزشی دانشجویان و میزان توجه آنان به تصاویر شهدا هیچ‌گونه رابطه معناداری مشاهده نشد؛ به گونه‌ای که تابلوها حتی در جلب توجه آن دسته از دانشجویان برخوردار از ارزشهای مذهبی بالاتر نیز توفیق نداشتند. نتیجه‌گیری: عدم توجه به مبانی و اصول طراحی پیام، عدم استفاده از فنّاوری‌های نو و در نتیجه، قدرت ناکافی تابلوها و تصاویر، عامل اصلی دیده نشدن تصاویر است. استفاده از روشهای خلاقانه، توجه به اقتضائات زمان و ویژگی‌های نسل نو در نمایش تصاویر شهدا و همچنین نمایش نماد به جای تصاویر واقعی، از جمله پیشنهادهای پژوهش حاضر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترویج فرهنگ شهادت، تبلیغات شهری، نظام ارزشی،

عنوان انگلیسی Examination of Effectiveness of Promoting of Martyrdom in Relationship to Value Systems of Students (Case Study: University of Bojnoord)
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:One of the usual methods, especially in small towns, is the installation of the pictures of the martyrs in the city and in the middle of the boulevards. The aim of the present research is to study the effectiveness of this method from two perspectives: the communication patterns and message design (graphic) and social siences. Method: The research intends to specify that to what extent these pictures can attract the attention of students of University of Bojnord. Allport value questionnaire and one research- made questionnaire were used to determine the relationship between value variables of students and their attention to martyrs' pictures. Among 3500 students, 290 ones filled questionnaires. Results: Findings showed that the amount of attention to pictures only is about 17% that is low grade. And there is no significant relationship between value variables and attention to pictures, even among students whose religious grade was higher. Conclusion: The researchers argue that the lack of attention to pictures refers to insufficient strength of pictures not to grades of value. According to findings, researchers suggest that pictures of martyrs should be presented in modern and creative ways so that considered principles of message designing and characteristics of the new generation. In adition, the design of such pictures should associate the characteristics of martyers in quran; such as being alive, dynamic, satisfaction, and pride.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله message design, promoting of martyrdom, value system

نویسندگان مقاله حسین اسکندری |
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت؛ استادیار، گروه آموزشی: علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد

آزاده شریفی نوغابی |
کارشناس ارشد ارتباط تصویری ؛ مربی، گروه آموزشی ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_831_e6c49252863f7212ca2ed885a09d417b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2471913.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات