روانشناسی تحولی، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۲۸۹-۲۹۸

عنوان فارسی بازخورد والدین به سواد و مهارت‌های شناختی در کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف شناسایی نقش بازخورد والدین به سواد در پیش‌بینی مهارت‌های شناختی کودکان 5 سال تا 5 سال و 11 ماه شکل گرفت. 128 کودک (66 پسر و 62 دختر) از شهر برازجان به کمک طرح همبستگی با روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به دو مقیاس‌ مهارت‎های اولیه شناختی (مرکز پژوهشی هم‌نوای آوای رویش، 1394) پاسخ دادند. والدین آن‌ها نیز مقیاس‎محیط سواد خانه (مرکز پژوهشی هم‌نوای آوای رویش، 1394) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها نشان داد محیط سواد خانه با مهارت‌های اولیه شناختی کودکان همبستگی مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از این بود که محیط سواد خانه 24 درصد از واریانس مهارت‎های شناختی (14 درصد از مهارت خواندن‎ـ‎نوشتن و 10 درصد از مهارت ریاضی) کودکان را تبیین می‌کند و زیرمقیاس علاقه به خواندن والدین 4 درصد از مهارت‌ شناختی خواندن‎ـ‎نوشتن کودکان را به تنهایی پیش‌بینی می‌کند. یافته‌ها بر نقش غنی‌سازی محیط خانواده و آگاه‌سازی والدین از ارزش آن در افزایش مهارت‎های شناختی کودکان پیش‎دبستانی به‌منظور پیشگیری از افت تحصیلی در هر مقطعی، تأکید کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Parenting Attitude to Literacy and Cognitive Skills in Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted with the aim of recognizing the role of parenting attitude to literacy in predicting cognitive skills in children between the ages of 5 years old to 5 years old and 11 months. 128 children (66 boys and 62 girls) were selected from Borazjan, through randomized cluster sampling method. The study design was correlational and the children completed two scales of Early Cognitive Skills (Hamnavay-e Avay-e Royesh, 1394) while their parents completed the Home Literacy Environment Scale (Hamnavay-e Avay-e Royesh, 1394). Data analysis indicated that home literacy environment has a positive correlation with early child’s cognitive skills. The results of multiple regression analysis indicated that home literacy environment explains 24% of the variance of early cognitive skills (14%reading-writing skills and 10% math skills) in children, and the parent’s interest in reading subscale (from literacy environment scale) predicts 4% of children’s reading-writing skills. Findings emphasize on the importance of enriching family environment and awareness in increasing the early cognitive skills in preschoolers, and preventing educational downfall in each grade
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده مرجان مظلوم |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-جنوب

سوسن رحیم‌زاده |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_672314_ed9d59f6b4908f72ffb25c492b10c4bf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-2471341.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات