ناتوانی های یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۱

عنوان فارسی اثربخشی قصه‌درمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه­درمانی مبتنی بر روش چندحسی بر پردازش هیجانی کودکان دارای نارساخوانی بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دارای نارساخوانی مقطع ابتدایی بود، که از بین آن­ها 30 نفر به صورت تصادفی از بین مدارس انتخاب شد. پس از انجام مصاحبه جهت اطمینان از نتایج تست، به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره، یکی گروه آزمایش (15 دانش آموز) و دیگری گروه کنترل (15 دانش آموز) تقسیم شدند که طی 9 جلسه 20 دقیقه‌ای به صورت گروهی قصه­درمانی با تلفیقی از روش چندحسی فرنالد بر روی گروه آزمایشی انجام شد. جهت جمع­آوری داده­ها، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS انجام شد. طبق یافته­های حاصل از تحلیل کواریانس و آزمون فرضیه­های این پژوهش مشخص شد؛ اجرای روش قصه­درمانی مبتنی بر روش چندحسی تأثیر قابل ­ملاحظه­ای بر پردازش هیجانی و مؤلفه­های آن (مزاحمت، سرکوب، فقدان آگاهی، عدم­کنترل، جدایی، اجتناب) کودکان دارای نارساخوانی دارد؛ یعنی می­توان با استفاده از این روش، پردازش­هیجانی و مؤلفه­های آن را در کودکان تقویت نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پردازش‌هیجانی،قصه‌درمانی،روش چندحسی،نارساخوانی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of storytelling based on multi-sensory method on emotional processing in children with dyslexia in
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effectiveness of storytelling based on a multi-sensory method on emotional processing in children with dyslexia in primary school children of Tabriz. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design and a control group. The statistical population of this study included all elementary students with dyslexia from which thirty people were randomly selected from schools. After conducting an interview to ensure the test results, the participants were randomly divided into one experimental group (N=15) and a control group (N=15). The experimental group participated in nine 20-minute sessions in which storytelling was performed with a combination of Fernald's multisensory approach. To collect data, the emotional processing scale of Bucker et al., (2007) was used. Data analysis was performed using Covariance analysis in SPSS software. According to the findings of Covariance Analysis and testing of the hypotheses of this research, it was determined that implementation of storytelling method based on multi-dimensional has a significant impact on emotional processing and its components (harassment, repression, lack of awareness, lack of control, separation, and avoidance) of children with dyslexia. We can reinforce emotional processing and its components in children through using this method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرویز کریمی ثانی |
گروه روان‌شناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران

سارا منصوری |
گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

پریسا احمدپور |
گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات