|
فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، جلد ۱۶، شماره ۵۰، صفحات ۵۵-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
نهاد آموزش و پرورش و ضرورت اتخاذ سیاست هویتی جامع بهمنظور تقویت هویت ملی در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقالهی حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که نهاد آموزش و پرورش چگونه میتواند موجبات تقویت هویت ملی در ایران را فراهم نماید؟ بهطورکلی به باور این پژوهش، نهاد آموزش و پرورش بهعنوان یکی از مهمترین عوامل در انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ، نقش اساسی در تقویت هویت ملی دارد و بههمینخاطر هیچ کشوری ازجمله ایران نمیتواند بدون بهرهمندی از این نهاد به تقویت هویت ملی بپردازد. اما نکته اساسی در اینجا این است که نهاد مذکور در دوره جمهوری اسلامی در زمینه سیاستگذاری هویتی، دارای ضعفها و نارساییهایی است که بر کارکرد آن در زمینه ترویج هویت ملی تاثیر منفی گذاشته است. بهطورکلی الگوی سیاستگذاری هویتی در نهاد آموزش و پرورش در دوره مذکور بهدلیل گزینشیبودن و تاکید یکسویه بر بُعد اسلامیِ هویت ملی، نتوانسته است آنچنان که باید، به تقویت گرایش بسیاری از ایرانیان نسبت به هویت ملی خود و درنتیجه، استحکام هویت ملی ایران کمک نماید. این مسئله اتخاذ سیاست هویتیِ جامع و مناسب در این نهاد را ضروری ساخته است. برایناساس، دولت جمهوری اسلامی بهعنوان متولی امر تعلیموتربیت در ایران، تنها با اتخاذ سیاست هویتیِ غیرگزینشی در نهاد آموزش و پرورش که در آن به همه ارکان و مولفههای هویت ملی ایران توجه شده باشد، میتواند به افزایش تعلقخاطر ایرانیان به هویت ملی خود و درنتیجه تقویت هویت ملی ایران کمک نماید. لازمبهذکر است که در این مقاله از روش توصیفی– تحلیلی بهره برده شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Educational Institution and the Need to Adopt a comprehensive identity Policy to Strengthen National Identity in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article seeks to answer the question of how the institution of education can strengthen national identity in Iran. In general, according to this study, the institution of education as one of the most important factors in the transmission, development and promotion of culture, plays a key role in strengthening national identity and therefore no country, including Iran, can not benefit from this institution, To strengthen national identity. But the main point here is that this institution has weaknesses and shortcomings in the field of identity policy in the Islamic Republic, which has negatively affected its functioning in the field of promoting national identity. In general, the model of identity policy in the educational institution in the mentioned period, due to selectivity and one-sided emphasis on the Islamic dimension of national identity, has not been able to strengthen the tendency of many Iranians towards national identity as it should be. As a result, the strength of Iran's national identity will help. This has made it necessary to adopt a comprehensive and appropriate identity policy in this institution. Accordingly, the State of the Islamic Republic of Iran, as the custodian of education and training in Iran, can only adopt a non-selective identity policy in the institution of education in which attention is paid to all elements and components of Iran's national identity. It can help increase Iranians' belonging to their national identity and thus strengthen Iran's national identity. It should be noted that this article uses a descriptive-analytical method. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مجید عباسزاده مرزبالی | دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psq.kiau.ac.ir/article_672826_82e0c0475cecf0d3f3b6326d20b3656a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1706/article-1706-2415136.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|