پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۹، شماره ۱۱، صفحات ۲۱۹-۲۳۹

عنوان فارسی مروری بر کتاب آواشناسی: بررسی علمی گفتار
چکیده فارسی مقاله هدف از نگارش این مقاله نقد و بررسی کتابِ آواشناسی: بررسی علمی گفتار، اثر گلناز مدرسی قوامی، دانشیار گروه زبان‌‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، است. بدین منظور به سه شاخصۀ اصلی در نقد و بررسی توجه شده است: الف) معرفی اثر و ارزیابی شکلی آن، شامل تعداد فصل‌‌ها، ویژگی‌‌های فنی اثر، ویرایش ادبی، و رعایت اصول علمی ارجاع‌‌دهی؛ ب) تحلیل و ارزیابی محتوایی اثر، شامل ابعاد آموزشی کتاب با‌توجه‌به اهدافِ درسی، مطابقت آن با آخرین سرفصل‌‌های مصوبِ رشتۀ زبان‌‌شناسی، تناسبِ مطالب با سطح علمی مخاطبان، میزان استفاده از ابزارهای علمی مانند تمرین، نمودار، جدول، و تصویر، پاسخ‌‌گویی به نیازهای علمی و کاربردی کشور، نظم منطقی و انسجام درونیِ بخش‌‌های مختلف کتاب، دقت در کاربردِ اصطلاحاتِ تخصصی و معادل‌‌سازی برای واژه‌‌های تخصصی خارجی، و استفاده از منابع روزآمد؛ ج) ارزیابی نهایی اثر، شامل اظهارنظر دربارۀ نقاطِ قوت و ضعف کتاب. درپایان، با هدف رفع و اصلاح برخی کاستی‌‌ها و تکمیل برخی فصل‌‌ها، پیش‌نهادهایی ازسوی ناقد ارائه شده که عبارت‌ا‌ند از اصلاح و یک‌دست‌کردن معادل فارسیِ واژه‌‌های تخصصی، تکمیلِ مبحث مربوط به «واکۀ مرکب»، و اضافه‌کردن مبحث مربوط به «هم‌‌تولیدی‌‌ها و توالی‌‌ها و انواع هرکدام».
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد، آواش.ناسی، ارزیابی شکلی، تحلیل محتوا، انتشارات سمت،

عنوان انگلیسی A Critical Review of the Book Phonetics: A Scientific Speech Study
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this article is a critical review of the book "Phonetics: The Scientific Study of Speech" written by Dr. Golnaz Modarresi Ghavami, Associate Professor in Linguistics Department in Allameh Tabataba'i University. Therefore, the three main criteria have been considered in this critical review: a) introducing the book and evaluating its form, including the number of chapters, technical properties of the book, literature editing, scientific principles and observing the references; b) containing analysis and evaluation of the book, including: teaching dimensions of the book regarding the instruction aims, mapping with the last approved linguistics syllabus, proportion of scientific subjects or topics with the addressees, scientific level, the use of the scientific devices such as exercises, figures, tables, and pictures, as well as replying to the applied and scientific requirements or necessities of the country, rational order and internal fluency and cohesion of the different sections of the book, paying enough attention to the application of technical words and special idioms, making Persian equivalent words for foreign ones, and  using the update references; c) final evaluating of the work, including: talking about the strong and weak points of the book. At the end, a number of recommendations such as Persian equivalencies, completing the related diphthong subject, as well as the addition of co-articulation and sequences and different kinds of them have been suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عالیه کرد زعفرانلوکامبوزیا |
دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4886_7fed1322168a4c1e91e44deadbfd08cf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-2414530.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات