|
پژوهش های حسابداری مالی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر استراتژی کسبوکار بر قابلیت مقایسۀ صورتهای مالی با تأکید بر نقش عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمانی که رقابت شدیدتر میشود، قابلیت مقایسۀ هزینههای اختصاصی رقابت (استراتژی کسبوکار) افزایش مییابد؛ زیرا مدیران در فرمولبندی استراتژیهای رقابتی خود، بیشتر به اطلاعات گزارشهای مالی رقبای خود وابستهاند؛ درنتیجه، هرچه قابلیت مقایسه بیشتر باشد، ریسک نشاندادن اطلاعات اختصاصی ازطریق افشای اجباری صورتهای مالی تسریع مییابد. هدف پژوهش، بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار بر قابلیت مقایسۀ صورتهای مالی با تأکید بر نقش عدم تقارن اطلاعاتی است. برای این منظور، 126 شرکت برای دورۀ زمانی 8 سالۀ بین 1389 تا 1396 انتخاب و دادههای مربوط به متغیرهای پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری استاتا (نسخه 15) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان دادند استراتژی کسبوکار (استراتژی تهاجمی و استراتژی تدافعی) بر قابلیت مقایسۀ صورتهای مالی بهترتیب تأثیر مثبت و منفی دارد. همچنین مشخص شد اثر تعاملی عدم تقارن اطلاعاتی با استراتژی کسبوکار (استراتژی تهاجمی و تدافعی) بر قابلیت مقایسۀ صورتهای مالی بهترتیب تأثیر منفی و مثبت معنیدار دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of business strategy on the financial statement comparability, emphasizing on information asymmetry in listed companies on Tehran Stock Exchange |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
When competition becomes more intense, the comparability of proprietary costs (business strategy) increases because managers in formulating their competitive strategies, often relate to financial information of their competitors. As a result, the greater the ability to compare, the risk of displaying proprietary information is accelerated through the mandatory disclosure of financial statements. The aim of this research is investigation into the effect of business strategy on the financial statements comparability with an emphasis on the role of information asymmetry. In this regard, 126 companies were selected for the period of 8 years during 2009 -2017. Collected data were analyzed using Stata statistical software (version 15). The results showed that business strategy (aggressive strategy and defensive strategy) has a positive and negative effect on financial statements comparability, respectively. It was also found that the simultaneous effect of information asymmetry and business strategy (aggressive and defensive strategy) has a negative and positive effect respectively on financial statements comparability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رحیم بنابی قدیم | استادیار گروه حسابداری، واحد هشترود، دانشگاه آزاد اسلامی، هشترود، ایران
سید علی واعظ | دانشیار گروه حسابداری،دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی،دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الهام اصغری زنوزی | کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند، مرند، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://far.ui.ac.ir/article_24498_931f55941bb4a6a608223a750bcbc7b1.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1377/article-1377-2331503.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|