|
پژوهش های حسابداری مالی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی مدل و ارزیابی نقش تعدیلی توانایی مدیریت بر رابطۀ بین خوانایی گزارشگری مالی و هزینۀ نمایندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سودمندی اطلاعات ارائه شده توسط مدیران به خوانایی و قابلیت فهم گزارشهای مالی بستگی دارد. مطابق با نظریه علامتدهی، مدیران توانمند تمایلی به مبهم و پیچیده نمودن عملکرد مطلوب خود ندارند و با توجه به تواناییهای خود، اقدام به انتشار گزارشهای مالی خواناتر و قابل فهمتری مینمایند. شرکتهایی که دارای گزارشهای خواناتری هستند، از کیفیت افشای بهتری نیز برخوردارند. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی رابطه بین خوانایی گزارشگری مالی با هزینه نمایندگی شرکت و مطالعه اثر تعدیلکنندگی توانایی مدیریت بر این رابطه میپردازد. بدین منظور، برای سنجش خوانایی گزارشگری مالی شرکت از سه شاخص فلش، شاخص گانینگ فوگ، شاخص طول متن استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر متشکل از 116 شرکت پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1396 است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که خوانایی گزارشگری مالی موجب کاهش هزینه نمایندگی شرکت میگردد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که توانایی مدیریت رابطه منفی بین خوانایی گزارشگری مالی و هزینه نمایندگی شرکتها را تعدیل و تضعیف میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خوانایی گزارشگری مالی، هزینه نمایندگی، توانایی مدیریت، |
|
عنوان انگلیسی |
Modeling the Moderating Role of Management Ability in the Relationship between Financial Reporting Readability and Agency Cost. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The usefulness of information provided by managers depends on the readability and ability to understand financial reports. According to the signaling theory, capable executives are not only reluctant to sophisticate and complicate their desirable performance, but in order to inform investors and financial analysts of their desirable performance and capabilities, publish more readable and understandable financial reports. Therefore, based on this argument, the present study uses a structural equation modeling approach to examine the relationship between financial reporting readability and the cost Agency and the study of the moderating effect of managerial ability on this relationship. To this end, the financial reporting readability of the company is evaluated using three Flash indicators, the Gunning Fugue Index, and the Text Length Index. The statistical sample of this study consists of 116 listed companies in Tehran Stock Exchange between 2013 and 2017. After reassuring the appropriateness of the measurement and structural models of the research, the findings suggest that readability financial reporting reduces the cost Agency. In addition, the results indicate that the ability to manage a negative relationship between financial reporting readability and the agency cost is exacerbated. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد نوروزی | گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کاوه آذین فر | استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
ابراهیم عباسی | دانشیار حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
ایمان داداشی | استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://far.ui.ac.ir/article_23987_5b25c4069dbf3e7e6ff12c1168b90ef6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1377/article-1377-2331501.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|