مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۱، شماره ۲، صفحات ۲۶۷-۲۸۴

عنوان فارسی دقت پیش‌بینی مدول الاستیسیته با استفاده از روش محاسبات معکوس و مدل‌های مبتنی بر پارامترهای مستقل در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش ارائه‌ی روش‌های جدید جهت تعیین مدول الاستیسیته‌ی لایه‌های روسازی و بررسی دقت این روش‌ها در تخمین مدول، از طریق مقایسه با مدول‌های آزمایشگاهی می‌باشد. به این منظور، بر روی مقاطع متعددی از محور شوش - اندیمشک و سمنان - دامغان آزمایش افت‌وخیز سنج ضربه‌ای انجام شد. در همان نقاط، از لایه‌های روسازی مغزه گیری شده و در آزمایشگاه، آزمایش‌های کشش غیرمستقیم با بارگذاری تکراری و سه محوری دینامیکی جهت تعیین مدول لایه‌های آسفالت و اساس و بستر انجام گرفت. داده‌های آزمایش افت‌وخیز سنج ضربه‌ای توسط نرم‌افزارELMOD6.0 تحلیل شد و در کنار آن، یک روش جدید برای محاسبات بازگشتی کد نویسی و پیشنهاد گردید. مقایسه‌ی نتایج نرم‌افزار ELMOD و روش پیشنهادی با مقادیر مدول الاستیسیته‌ی آزمایشگاهی نشان داد که دقت پیش‌بینی مدول توسط روش پیشنهادی بیشتر از نرم‌افزارELMOD است. در این پژوهش علاوه بر ارائه روش پیشنهادی مبتنی بر محاسبات بازگشتی، مدل‌هایی ارائه‌شده‌اند که مدول لایه‌های روسازی را سریع و با دقت بالا تخمین می‌زنند. با استفاده از این مدل‌ها و بدون نیاز به محاسبات بازگشتی و دشواری‌های الگوریتم سعی و خطا می‌توان مدول آسفالت، اساس و بستر را پیش‌بینی نمود. در این مدل‌ها با استفاده از پارامترهایی همچون ضخامت لایه‌ها، پارامترهای کاسه‌ی انحنا و بار وارده در آزمایش افت‌وخیز سنج ضربه‌ای، مدول لایه‌های روسازی با دقت بالا قابل پیش‌بینی‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Precision of elastic modulus estimation using back-calculation and independent variables based models in comparison to experimental data
چکیده انگلیسی مقاله The main objectives of this research is to present new method to estimate the pavement layers elastic modulus and to investigate its precision considering the experimental test results. To this end, several sections in Shoosh-Andimeshk and Semnan-Damghan roads were evaluated by falling weight deflectometer (FWD) test. At the same sections, cores were extracted and tested to measure the elastic modulus using the indirect tensile and dynamic triaxial methods for bound and unbound layers, respectively. The FWD data were analyzed by ELMOD6.0 software as a conventional back-calculation method. Furthermore, a new method was presented and the obtained results were compared with those from ELMOD6.0 and experimental results. Based on these investigations the presented method could precisely estimate the experimental moduli. In addition to back-calculation based models, models were developed based on the independent variables such as surface curvature index (SCI) and base damage index (BDI). Using the latter models the layer modulus could be estimated without the surrogate back-calculating methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر مدرس |
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

نرگس خردمندی |
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل.


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_2721_3e5aaebd431f9eb4eaf376b08d846ddf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1243/article-1243-1903614.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات