تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۴۲-۵۱

عنوان فارسی عملکردهای شناختی و زبان شناختی در کودکان ناشنوا
چکیده فارسی مقاله در مورد کارکرد شناختی ناشنوایان نظرات متفاوتی از طرف پژوهشگران مطرح شده است،در مقاله حاضر سعی می‌شود، با مرور و بررسی پژوهش‌ها و دیدگاه‌های مختلف، عملکردشناختی از جمله حافظه، هوش، یادگیری و عملکرد زبان شناختی کودکان ناشنوا مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع برخی اذعان می‌کنند که ناشنوایان در زمینه ادراک، یادگیری و حافظه نسبت به کودکان شنوا عملکرد محدودی دارند و برخی دیگر این نظر را نقض می‌کنند و معتقدند که هیچ تفاوت معناداری بین کودکان شنوا و ناشنوا وجود ندارد. پژوهش‌ها بیان می‌کنند که دانش‌آموزان ناشنوا از نظر حافظه و نوع آزمون‌های هوشی نسبت به همسالان شنوا ضعیف هستند. در برخی دیگر از پژوهش‌ها اذعان می‌شودکه کودکان ناشنوا به‌طور کلی از نظر هوشی ضعیف نیستند، هرچند ممکن است ناشنوایان از نظر کمّی، هوشی مساوی با افراد شنوا داشته باشند، در عین حال از نظر کیفی با کودکان شنوا همتراز نیستند. چرا که جنبه‌های کیفی کارکرد ادراکی و مفهومی افراد ناشنوا متفاوت است. آنها معتقدند که افراد ناشنوا قابلیت‌های ذهنی طبیعی دارند، گرچه ممکن است گاهی کمبودهایی در عملکرد، ظاهر شود. اغلب مشکلاتی که در ناشنوایان مشاهده می‌شود ناشی از مشکلات ارتباطی می‌باشد. پژوهش‌ها پیشنهاد می‌کنند که در ارزیابی مفاهیم شناختی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، شیوه ارتباط کلی درنظر گرفته شود. به ارتباط عوامل اجتماعی در تسهیل یادگیری و قابلیت‌های فرد نیز اشاره می‌کنند، این مقاله ضمن مرور و جمع‌بندی دیدگاه‌های مختلف در زمینه عملکرد شناختی ناشنوایان، برخی از دلالت‌های آموزشی آن را نیز مورد اشاره قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد شناختی، کودکان ناشنوا

عنوان انگلیسی Cognitive Performance and Linguistics in Deaf Children
چکیده انگلیسی مقاله Different opinions have been presented about the cognitive performance of the deaf. In the current article, taking into account the study of different researches and views, there is an attempt to analyze the cognitive performance such as memory, intelligence, learning and linguistic performance in deaf children. In general, some claim that compared to normal children the deaf have a limited understanding as far as understanding, learning and memory are concerned. Some others reject this idea and believe that there is no significant difference between the deaf and normal children. Researches indicate that deaf children, as far as memory and the type of I.Q tests are concerned, are weaker than normal children. In some other researches, there is a claim that deaf children are not, generally, weak as far as intelligence is concerned. Although, it is possible that deaf children, quantitatively speaking, are equal to normal children, they are not, qualitatively, equal to normal children. The reason is that deaf children's. Quantitative aspects of comprehensive and conceptual performance are different. They believe that deaf individuals have natural mental capabilities. Although, it is possible that, sometimes, some shortfalls might emerge in the performance, most of the problems in the deaf is as a result of communication gaps. Researches suggest that when it comes to the assessment of cognitive concepts of students with hearing impaired, the general communication method has been taken into consideration. These researches will also make references to the social factors in the individual's capability and learning facilitation. In this article, in addition to reviewing and summing up different views in the field of deaf students' cognitive performance, some other educational reasons have also been pointed out.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Performance, Deaf Children

نویسندگان مقاله الهام افروزه | elham afroozeh
رشته روان شناسی کودکان استثنایی

امیر طباطبایی | amir tabatabaee
دانشگاه آزاد قوچان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قوچان (Islamic azad university of ghoochan)

خدیجه دروگر | khadijeh derogar
دانشگاه آزاد مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165208.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات