تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۱۴، صفحات ۲۳-۲۹

عنوان فارسی مسایل سنجش و تشخیص دانش‌آموزان ورودی به مدرسه
چکیده فارسی مقاله نظام های آموزش و پرورش کشورها، معمولاً در ابتدای ورود کودکان به مدرسه، به سنجش روان شناختی آنان می پردازند تا برنامه های درسی خود را با وضعیت آنان هماهنگ سازند. در کشور ما نیز از سال 1375 طرحی با عنوان سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به مدرسه به اجرا درآمده که عمدتاً بر مشخصات فردی، مشخصات خانواده، و سنجش وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان متمرکز است و آمادگی تحصیلی آنان را نیز بر اساس برخی رویکردهای روان سنجی، تا اندازه ای مورد اندازه گیری قرار می دهد. در این مقاله با بررسی رویکردهای جدید و پژوهش ها و آثار جدید سنجش روان شناختی، نشان داده شده است که کارکرد واقعی آموزش و پرورش ایران در سنجش ورودی دانش آموزان به مدارس ابتدایی در مقایسه با مبانی نظری و کارکردهای علمی پیشرفته جهانی در این حوزه از سنجش روانی - تربیتی و هدف های اصلی سنجش ورود به مدرسه، فاصله دارد و ضروری است که برخی طرح های پژوهشی توسعه ای و علمی و کاربردی برای ایجاد تحول در این موضوع حیاتی صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنجش روان شناختی، دانش آموزان استثنایی

عنوان انگلیسی Starting School and the Students, Evaluation and Diagnosis Issues
چکیده انگلیسی مقاله Systems of education in different countries usually make psychological assessments of incoming first grade students to primary schools to be able to adjust their educational curriculum to special needs of the students. In our country, a project entitled "assessing physical health & school readiness" conducted from 1996 for incoming fist grade students. This project focuses on students' individual information, family situation, and physical health of the students as well as a brief assessment of their school readiness via some assessment approaches. The review studies carried out through investigating the modern approaches and new researches concerning the psychological assessment of incoming first grade school students indicate that our educational system's attempts in this field, compared with the international advanced psychological assessment of incoming students and with the goals of these assessments have great shortages and it is vital that some scientific, developmental and applicable research to be done to create a change.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological assessment, exceptional children

نویسندگان مقاله سمیه کمالی | somayyeh kamali
رشته روان شناسی تربیتی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات