تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۲۹، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و هوش هیجانی با هراس اجتماعی در دانش آموزان آسیب‌دیده بینایی و آسیب‌دیده شنوایی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه راهبردهای تنظیم هیجان وهوش هیجانی با اختلال هراس اجتماعی در دانش­آموزان نابینا و ناشنوا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان آسیب دیده بینایی و آسیب دیده شنوایی پانزده سال وبالاتر در مراکز استثنایی ومدارس عادی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی1393- 1392بود که به صورت تمام شماری همه آنها به تعداد 80 (24نفرنابینا و56 نفرناشنوا) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه هراس اجتماعی، هوش هیجانی و فرم کوتاه پرسش‌نامه تنظیم شناختی بود. برای بررسی رابطه هوش هیجانی وتنطیم شناختی هیجان با هراس اجتماعی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین ویژگی‌های هوش هیجانی دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا و راهبردهای تنظیم شناختی با میزان هراس اجتماعی آن‌ها رابطه منفی وجود دارد. همچنین، نتایج ضریب ر‌گرسیون گام به گام نشان داد که قوی‌ترین پیش‌بینی کننده­ها؛ برای مؤلفه اجتناب، خرده مقیاس نشخوار گری، برای مولفه ترس، ارزیابی مثبت وبرای مولفه ناراحتی فیزیولوژیک، نشخوارگری بودند. ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که راهبردهای ملامت خود، نشخوارگری و فاجعه سازی رابطه ی مثبت باهراس اجتماعی دارند . در حالی که رابطه راهبردهای پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و ارزیابی مجدد مثبت با هراس اجتماعی منفی بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت راهبردهای تنظیم هیجان و هوش هیجانی سازه ‌هایی روان ‌شناختی هستندکه در شکل‌گیری اختلال هراس اجتماعی نقش مهمی ایفا کرده و منجر به پایداری نشانه‌های این اختلال می‌شوند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، تنظیم هیجان، هراس اجتماعی

عنوان انگلیسی Relationship between Emotion Regulation Strategies and Emotional Intelligence with Social Phobia in the Blind and deaf Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this study is to determine the relationship between social phobia and both emotional regulation strategies and emotional intelligence among blind and deaf students. Method: The method of the study was descriptive-correlations. Population of study includes all students with visual impairment and hearing impairment. Among all, 24 blind students and 56 deaf students were selected according to the census as sample of study. Following questionnaires were used social phobia, emotional intelligence and also short-form questionnaires for cognitive regulation. Person correlation coefficient was used to investigate the relationship between emotional intelligence, cognitive regulation, and social phobia. Results: The findings show that there is a negative meaningful relationship between the characteristics of emotional intelligence and cognitive regulation strategies, and the amount of social phobia. Also, step by step regression coefficient indicates that the strongest predictors were low-scale rumination for physiological inconvenience factor. Pearson correlation coefficient shows that there is a positive relationship between social phobia and self reproach, rumination, and catastrophic. While, there was a negative relationship between social phobia and acceptance strategies, positive refocusing, planning refocusing, and positive reappraisal. Conclusion: It can be concluded that emotional regulation strategies and emotional intelligence are cognitive phenomena that are influential in formation of social phobia disorder and lead to chronic symptoms of the disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional intelligence, Emotional regulation, Social phobia

نویسندگان مقاله جهانگیر کرمی | jahangir karami
kermanshah
کرمانشاه

پریسا حیدری شرف | parisa heidarisharaf
kermanshah
کرمانشاه

بهناز شفیعی | benaz shafeei
kermanshah
کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-411-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165190.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات