تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۱۶، صفحات ۱۶-۲۵

عنوان فارسی مقایسه ی هوش معنوی و سلامت روانی مادران دارای کودکان ناشنوا، نابینا و عادی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، پژوهشگر به مقایسه­ی هوش معنوی و سلامت روانی مادران دارای کودکان ناشنوا، نابینا و عادی پرداخته است. روش پژوهش علی - مقایسه­ای و همبستگی بوده است. جامعه­ی آماری این پژوهش را تمامی مادران دانش­آموزان ناشنوا، نابینا و عادی از مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 90-89 در شهر کرمانشاه تشکیل داده­اند، نمونه­ها شامل 70 نفر از مادران کودکان عادی، 70 نفر از مادران کودکان نابینا و70 نفر از مادران کودکان ناشنوا بودند که به شیوه­ی نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزاری که در این پژوهش به کار گرفته شد مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ ( SISRI-24 ) و پرسشنامه­ی سلامت روانی ( SCL-90-R ) می­باشد. داده­ها به وسیله­ی روش تحلیل واریانس یک راهه و همبستگی تجزیه و تحلیل شد، نتایج نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روانی مادران کودکان ناشنوا، نابینا و عادی تفاوت معناداری وجود دارد و هوش معنوی می­تواند پیش بینی کننده ی سلامت روانی این مادران باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، سلامت روانی، ناشنوا، نابینا، سنجش هوش

عنوان انگلیسی A Comparison between Intellectual Aptitude and Mental Health in Mothers Having Deaf, Blind and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله In this research, the researcher has made a comparison between intellectual aptitude and mental health in mothers having deaf, blind and normal children. The method of research was, casual, comparative and correlational. The statistical pool of this research included mothers of deaf, blind and normal children at the intermediate school level during 89-90 academic year in the city of Kermanshah. The samples included 70 mothers having normal children, 70 mothers having blind children and 70 mothers having deaf children who were selected by the method of multi-cluster random sampling. The tools used in this project were King's intellectual aptitude scale (SISRI-24) and mental health questionnaire (SCL-90-R). The data were analyzed using the one-way and correlational analytical variances. The results indicated that there is a significant difference between intellectual aptitude and mental health among mothers having deaf, blind and normal children and intellectual aptitude can determine the mental health of these mothers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروین دبیریان | parvin dabiriyan
رشته روان شناسی کودکان استثنایی

غلامرضا محمودی | gholamreza mahmoodi
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

حمیدرضا وطن خواه | hamidreza vatankhah
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165127.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات