تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه شیوه درگیری و عوامل موثر در مداخله والدین در ارتباط با یادگیری دانش‌آموزان با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و دانش‌آموزان عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی یکی از اختلال‌های شایع در کودکان است. نارسایی‌هایی که در اثر این اختلال به وجود می‌آید، برکودکان در خانه، مدرسه، اجتماع و بین همسالان تاثیر می‌گذارد. هدف این پژوهش، مقایسه شیوه درگیری و عوامل موثر در مداخله والدین درباره یادگیری دانش‌آموزان با اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی و دانش‌آموزان عادی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه‌ای بود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی بودند که از بین آن‌ها 100 نفر (50 نفر عادی و 50 نفر با اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی) انتخاب شدند. آزمون هوشی ریون، پرسش‌نامه خانواده-مدرسه، پرسش‌نامه شیوه درگیری والدین، مقیاس کانرز والدین و معلمان به عنوان ابزارهای پژوهش به کار رفتند. به منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد شیوه درگیری والدین دارای کودکان عادی از نوع ابزاری و والدین دارای کودکان با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی از نوع کنترلی است. درمورد جنسیت نیز نتایج نشان داد شیوه درگیری ابزاری و شیوه درگیری کنترلی در پسران (عادی و با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی) بیشتر از دختران (عادی و با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی) است ( 01/0P<). درمورد عوامل موثر در مداخله والدین نیز نتایج نشان داد بین میانگین همه عامل‌ها در سطح ( 01/0P<) در والدین کودکان عادی و کودکان با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی غیر از عامل دعوت مدرسه ( 05/0P> ،90/0t=) تفاوت وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد والدین کودکان عادی در تعامل با کودکان بیشتر از شیوه ابزاری و والدین کودکان با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بیشتر از شیوه کنترلی استفاده می‌کنند. همچنین نتایج نشان داد والدین هر 2شیوه تعامل ابزاری و کنترلی را در ارتباط با پسران نسبت به دختران بیشتر به کار بردند. از عوامل موثر در مداخله والدین نیز به جز عامل دعوت مدرسه میانگین همه عوامل در والدین کودکان عادی و کودکان با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی متفاوت بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison between Involvement Style and Effective Factors in Parental Involvement Related to Learning in Students with and without ADHD
چکیده انگلیسی مقاله Background: Attention deficit / hyperactivity disorder is one of the most common disorders in children. Deficits that caused by this disorder will impact on students at home, school and society. The aim of this study was the comparison between involvement style and effective factors in parental involvement related to learning in students with and without ADHD. Methods: Research method of present study was causal-comparative. Participants in this study were third-grade of primary school students that 100 (50 normal and 50 ADHD) of theme were selected as sample. Children Raven intelligence scales, family-school questionnaire, effective factors in parental intervention scale, Connor’s scale of parent and teacher forms were used as research tools. To analyze the data, independent t-test and ANOVA were used. Results: The results showed that parents’ involvement styles of normal students were instrumental and students with ADHD were controlled. The results about gender showed that instrumental and controlling involvement in boys (normal and ADHD) is more than girls (normal and ADHD) (p< 0/01). About effective factors in parental involvement the results showed that except school invitation factor (p>0/05, t= 0/90), all factors average were different between (p< 0/01) parents of normal and ADHD children. Conclusion: The findings of this study showed that parents of normal students in dealing with children most use instrumental method and parent of students with ADHD used controlling method. The results showed that parents applied both instrumental and controlling methods in relation to boys than to girls. Effective factors in parental involvement except school invited, average of all factors in parents of normal and ADHD students were different.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا ذوقی پایدار | mohammad reza zoghipaidar
hamedan- bu ali sina university- faculty of economic and social sciences-department of psychology
همدان- دانشگاه بوعلی سینا- دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی- گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

ابوالقاسم یعقوبی | abolghasem yaghobi
hamedan- bu ali sina university- faculty of economic and social sciences-department of psychology
همدان- دانشگاه بوعلی سینا- دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی- گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

صفدر نبی زاده | safdar nabizadeh
hamedan- bu ali sina university- faculty of economic and social sciences-department of psychology
همدان- دانشگاه بوعلی سینا- دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی- گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1034-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165074.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات