تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تحلیلی اختلال طیف اتیسم در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: واژه‌ اختلال طیف اتیسم از کلمه یونانی اوتوس به معنی «خود» گرفته شده است و برای اشاره به افرادی به کار می‌رود که دامنه اندکی از روابط شخصی و تعامل محدودشده با محیط دارند. یعنی نوعی گوشه‌گیری از کالبد زندگی اجتماعی به درون خود. اختلال طیف اتیسم مجموعه‌ گسترده‌ای از رفتارهای نابهنجار ادراکی، شناختی، زبانی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد. برخی از الگوهای رفتاری پایدار با اختلال طیف اتیسم همراه هستند، ولی پراکندگی زیادی در نشانه‌های رفتاری این افراد مشاهده شده است. نه‌تنها نشانه‌ها متفاوت هستند، بلکه شدت نشانه‌ها هم دامنه گسترده‌ای دارند. اگرچه نشانه‌های اختلال طیف اتیسم، دامنه گسترده‌ای دارد، ولی در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی به 2دسته کلی نقص در ارتباط اجتماعی و الگوهای رفتار تکراری و محدود تقسیم شده است. بسیاری از کودکان با اختلال طیف اتیسم فاقد قصد ارتباطی هستند و تمایل به ارتباطی که هدف اجتماعی داشته باشد، نشان نمی‌دهند. نقص در ارتباط اجتماعی رابطه نزدیکی با نقص در توجه مشترک دارد. برخی از این کودکان دارای آسیب‌های زبانی شدید بوده و برخی دیگر خموش یا بی‌صدا هستند. آن‌ها در کاربرد اجتماعی زبان یا سرنخ‌های اجتماعی زبان هم مشکل دارند. نتیجه‌گیری: در این مقاله تعریف، ملاک‌های تشخیصی، میزان شیوع، علت‌شناسی و ویژگی‌های اختلال طیف اتیسم براساس نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی ارایه شده و در پایان نتیجه‌گیری صورت گرفته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analytical Investigation of Autism Spectrum Disorders in Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th revision)
چکیده انگلیسی مقاله  Background: The words autistic and autism from the Greek word autos meaning self were used to refer to individuals who had an extremely narrow range of personal relationships and restricted interactions with their environment: a withdrawal from the fabric of social life into self. Autism spectrum disorders (ASD) involve myriad aberrant perceptual, cognitive, linguistic and social behaviors. Some consistent patterns of behavior accompany autism, but a great deal of variation in symptoms is exhibited by those who are autistic. Not only do the symptoms vary, but severity of the symptoms can be wide ranging. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th edition (DSM 5) divides them into two general domains: social communication impairment and repetitive/restricted behaviors. Many children with ASD lack communicative intent and desire to communicate for social purposes. Deficits in social communication are linked to impairment in their joint attention. Some of these children have severe language impairments and some can be mute. They have problems with pragmatics, the social uses of language. Conclusion: In this article the definition, diagnostic criteria, prevalence, etiology and characteristics of autism spectrum in detail provided
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه جلیل آبکنار | somaye jalil abkenar
galili.abkenar@gmail.com


فاطمه رضوی | fateme razavi
f.razavi580@gmail.com


محمد عاشوری | mohammad ashori
ashorihh2@gmail.com



نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-950-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165072.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات