تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تحولی توانایی تشخیص هیجانات و سوگیری هیجانی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تحولی توانایی تشخیص هیجانات در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی در شهر شیراز انجام شد. روش: در این پژوهش، جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شهر شیراز بودند. نمونه پژوهش شامل120نفر از دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی (6 دختر و60 پسر) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر شیراز بودند که به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده شامل مقیاس سنجش مهارت‌های تشخیص هیجانات کودکان بود. داده‌ها با استفاده آزمون‌های تحلیل واریانس و خی‌دو موردتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که با افزایش سن، توانایی تشخیص هیجانات در کودکان کم‌توان‌ذهنی افزایش می‌یابد و از لحاظ توانایی تشخیص هیجانات، تفاوتی در 2جنس مشاهده نشد. همچنین سوگیری بیشتر دانش‌آموزان بر هیجان غم متمرکز بود. به این ترتیب که داستان‌ها و تصاویر مبهم را غمگین ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: توانایی تشخیص هیجانات در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. همچنین نوعی سوگیری هیجانی مبتنی‌بر غم در تشخیص هیجانات این گروه از دانش‌آموزان مشاهده شد که این مسئله باید در نحوه فرزندپروری والدین‌شان و نیزآموزش‌های مدرسه‌ای و تعاملات این گونه دانش‌آموزان در جامعه پیگیری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Developmental Comparison of the Emotional Recognition Ability in Mild Mentally Disabled Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The main purpose of present study is the analysis of the emotion recognition ability in mild mentally disabled students in Shiraz. Method: Population of study includes all students with mental disability in Shiraz, sample of study consists of 120 mild mentally disable students (60 boys and 60 girls) were selected from special schools by cluster sampling. The sample was assessed by Assessment Children’s Emotional Skills (Izard, 2004), which has three parts: situational, behavioral and pictorial. The validity of inventory was confirmed by using face validity and internal consistency and correlation between three parts. Data were analyzed by one-way ANOVA, two way ANOVA, covariation analysis and Chi-Square. Results: The results revealed that older students were better than younger ones in emotion recognition. Also based on the results, there weren’t any differences between two sexes (boys and girls) and in both groups education had a positive effect on emotion recognition. Most of the students had a tendency to label ambiguous instigators as sad. Conclusion: Ability of emotional recognition increases with age in students with mental disability. Also, they show emotional bias that should be followed in parenting and education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب صداقت | zeinab sedaghat
دانشگاه شهیدچمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

لعیا بشاش | laya bashash
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

لیلا اکرمی | leila akrami
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-761-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات