تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۳۳، صفحات ۱۵-۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های حل ‌مسئله بر راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم توان‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی بود روش: بدین منظور 60 نفر از والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی شهر تهران به­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل (هر یک 30نفر) تقسیم شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله قرار گرفتند و از پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. در پایان داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر راهبرد مقابله مستقیم، فاصله گرفتن، خودکنترلی، طلب حمایت اجتماعی، اجتنابی و ارزیابی مجدد مثبت والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار است اما آموزش مهارت حل ‌مسئله بر راهبرد پذیرش مسئولیت و حل ‌مسئله برنامه‌ریزی‌شده والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار نیست. نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر تغییر برخی از راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Training Problem Solving Skills on Coping Strategies in Parents with Mentally Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of training problem solving skills on coping strategies in parents with mentally retarded children. Method: 60 parents with mentally retarded children from Tehran were chosen by in access sampling and they were divided accidentally in experimental and control group (any group to 30 persons).The research design was semi experiment design with pretest-post test. The experimental group was trained in7 sessions and coping strategies questionnaire of Lazarus is used as the examination tool. Data were analyzed by covariance test. Results: Results show that training problem solving skills is effective on direct coping strategy, taking distance strategy, self-control strategy, strategy of asking for social support, avoidance strategy and evaluative strategy in parents with mentally retarded children. However, training problem solving skills is not effective on acceptance of responsibility and solving planned problem in parents with mentally retarded children. Conclusion: It can be concluded that problem solving skills is effective on some of coping strategies in parents with mentally retarded children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین زارع | hosein zare
دانشگاه پیام نور

پریسا شیخ بهایی | parisa sheikh bahaei
روان شناسی عمومی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-468-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165040.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات