تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۲۰، صفحات ۵۰-۶۱

عنوان فارسی روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد - بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در ‏کودکان ناتوان یادگیری
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش به بررسی « روایی همزمان نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان » پرداخته شده است و سؤال اصلی بدین صورت مطرح گردید که به چه میزان نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانش­آموزان ناتوان یادگیری دارای روایی همزمان است؟ از آنجایی که روایی همزمان از ویژگی­های روان­سنجی محسوب می­گردد، می­توان روش پژوهش حاضر را بهره­گیری از فن­آوری روان­سنجی در حیطه پژوهش­های روش­شناختی محسوب نمود.جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش­آموزان ناتوان یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیر ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل می­دهند که با استفاده از روش هدفمند، تعداد 298نفر از دانش­آموزان دوره ابتدایی که در سال تحصیلی 92-1391 به مراکز فوق مراجعه نموده و تشخیص اولیه ناتوان یادگیری گرفته اند ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از آن، نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در راستای تدوین نیمرخ شناختی اجرا گردید وبه تعیین روایی همزمان دو نسخه مزبور پرداخته شد. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشاهده شد که بین هوشبهر کل دانش­آموزان ناتوان یادگیری با دو مقیاس مذکور، روایی همزمان مشاهده می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Concurrent validity of the new version of the Tehran-Stanford-Binet ‎Intelligence Scale with the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised
چکیده انگلیسی مقاله This Research is Evaluate "the Concurrent validity of the new version of the Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale with the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised". The Main question is how and Value Correlation Between two Instrument? With Respect to Diagnostic validity from psychometric properties and Methodological Research, Variety of Statistical Model (Cut Point from Roc Curve, Critical Interval and Discrepancy Method) is Conduct. The Result is Agreeable Concurrent Validity (r=0.66) and 12 Point Difference between Scales.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه شیری امین لو | marzieh ‎ shiri aminloo
سازمان آموزش و پرورش استثنایی
سازمان اصلی تایید شده: سازمان آموزش و پرورش استثنایی

کامبیز کامکاری | kambiz kamkary
دانشگاه آزاد اسلامشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)

شهره شکرزاده | shohreh shokrzadeh
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-47-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165017.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات