تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۳۵، صفحات ۴۳-۵۱

عنوان فارسی مقایسه‌ ‌تنیدگی ‌والدگری و مهارت حل‌ مشکل‌ خانواده در مادران دانش‌آموزان عادی و دارای نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله زمینه: شیوه‌ها یا راهبردهایی که فرد در مقابله با موارد تنیدگی‌زا به کار می‌برد، نقشی اساسی در سلامت جسمی و روانی او ایفا می‌کند‌. فرآیندهای ارزیابی، مقابله و تلاش‌های شناختی- رفتاری افراد در تفسیر و غلبه بر مشکلات زندگی موثر هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ تنیدگی والدگری و مهارت حل‌ مشکل خانواده در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و عادی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‌ای یا پس‌رویدادی بود. جامعه‌ آماری این پژوهش‌، همه دانش‌آموزانی بود که در مدارس عادی و با نیازهای ویژه شهرستان شهریار مشغول به تحصیل بودند. با توجه به این‌که جامعه مورد پژوهش شامل 4 گروه مادران دانش‌آموزان عادی، اتیسم، آسیب‌دیده‌شنوایی و کم‌توان‌ذهنی با تعداد جامعه آماری متفاوت بود، به‌تناسب با روش‌های نمونه‌گیری تصادفی‌ خوشه‌ای، نمونه در دسترس و تصادفی ساده، از هر گروه30 نفر در مجموع 120 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ‌تنیدگی‌ والدگری و مقیاس ‌حل‌‌ مشکل ‌خانواده استفاده شد. در پایان، داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه-آنووا مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که در متغیر ‌تنیدگی‌ والدگری بین گروه‌ها به ترتیب مادران کودکان دارای اتیسم، کم‌توان‌ذهنی، آسیب‌دیده‌شنوایی و عادی دارای بیشترین میزان ‌تنیدگی‌ والدگری بودند، به این معنا که مادران کودکان دارای اتیسم در مقایسه با مادران دیگر گروه‌ها تنیدگی والدگری بیشتری را تجربه می‌کنند. تنیدگی واﻟﺪﮔﺮی در ﻣﺎدران دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه در ﻫﺮ 2 ﻗﻠﻤﺮو واﻟﺪﮔﺮی و ﻗﻠﻤﺮو ﻛﻮدک به‌طور ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﺎدران ﻛﻮدﻛﺎن عادی است ﻛﻪ اﻳﻦ تنیدگی می‌تواند ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻛﻮدک، واﻟﺪ ﻳﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ. نتیجه‌گیری: ویژگی‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، ﻧﮕﺮاﻧﻲ از ﺗﺪاوم ﺷﺮاﻳﻂ، ﭘﺬﻳﺮش ﻛﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺣﺘﻲ ﺳﺎﻳﺮ اﻋﻀﺎی ﺧﺎﻧﻮاده و ﻧﻴﺰ ﺷﻜﺴﺖ در درﻳﺎﻓﺖ حمایت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ می‌تواند در ﺑﺮوز اﻳﻦ تنیدگی ﻣوﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Parenting Stress and Family Problem Solving Skills in the Mothers of Normal Students and Students with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله Background: Practices or strategies to deal with the stress that a person applies play an important role in physical and mental health. Evaluation processes, cognitive-behavioral coping and efforts to interpret and overcome problems in life are effective. This study aimed to compare the stress (stress) parenting and family problem solving skills in mothers of students with special needs and normal. Method: The study is causal-comparative or retrospective research. Population of the study includes all students in regular schools and in the special needs schools of Shahryar province. According to the study, population included four groups of mothers of normal children, autism, hearing impaired and mental retarded students. Each group consist 30 participants that they were selected by stratified sampling. For collecting data, the following questionnaires were used: parenting stress index and the scale of the problem of family. Data were analyzed by one-way ANOVA and post hoc test Scheffe. Results: The results showed that parenting stress has significant effect on mothers of students with special needs. It means that mothers of students with autism experience significant increase stress in compare with others. Conclusion: The characteristics of students with special needs, worries about the continuing acceptance by society and even other family members as well as the failure to reduce special support can be effective in emerging stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا بریری | leila boreiri
-gohardasht karaj rajai shahr - phase 1 11 east street- no. 37 - unit 4
کرج –گوهردشت رجایی شهر – فاز ا – خیابان 11 شرقی- پلاک 37 – واحد4

معصومه پیرعلی | masomeh pirali
mehrshahr- street bagheri alley tolou- no. 33
مهرشهر- خیابان شهید باقری-کوچه طلوع- پلاک 33


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-711-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165009.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات