|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۳۵، صفحات ۵-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانش آموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: هدف از این پژوهش، مقایسه سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانشآموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا بود. روش: آزمودنیهای پژوهش شامل 160 دانشآموز پسر (40 نفر دارای مشکلات یادگیری، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای از میان دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا، آزمون هوشی ریون، آزمونهای محققساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرههای سازگاری تحصیلی در دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا، بیشتر از دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری، دارای پیشرفت تحصیلی پایین و متوسط است؛ این در حالی است که بین دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین و متوسط تفاوت معنیداری بهدست نیامد. نتیجهگیری: از این یافتهها میتوان درزمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای دانشآموزان یادشده استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سازگاری تحصیلی، مشکلات یادگیری، دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Academic Adjustment between Students with Learning Disability and Students with Low, Moderate and High Academic Achievement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The purpose of the present research is comparing academic adjustment between students with learning disability and students with low, moderate and high academic achievement. Method: This research subjects include 160 second grade guidance school students (40 with learning disability, 40 with low academic achievement 40 with moderate academic achievement and 40 with high academic achievement) who were selected using the multi- staged and cluster-random method among the students in the Ardabil city. For data collection we used California test personality, Revens intelligent test, and the author self-composed tests for reading, writing and math evaluation. Results: Findings indicate that Mean scores academic adjustment in students with high academic achievement is higher than students with learning disability and moderate academic achievement, But no difference was detected between students with learning disability and students with low and moderate academic achievement. Conclusion: It can be concluded that consulting services and training programs can be used for students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic adjustment, learning disability |
|
نویسندگان مقاله |
حسن رضایی جمالویی | hasan rezaei jamaloee دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
عباس ابوالقاسمی | abbas abolghasemi دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
محمد نریمانی | mohammad narimani دانشگاه محقق اردبیلی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
عادل زاهد | adel zahed دانشگاه محقق اردبیلی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-381-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165005.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|