تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۸، شماره ۱۲۱، صفحات ۵۶-۶۱

عنوان فارسی آموزش پاسخ محور (PRT) در کودکان با اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله اتیسم یکی از اختلالاتی است که در چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در طبقه اختلال های تحولی فراگیر قرار می گیرد. آسیب در مهارت های اجتماعی، مهارت های ارتباطی و الگوهای رفتاری، علایق و فعالیت های کلیشه ای، تکراری و محدود از مهم ترین ویژگی های این اختلال است. با توجه به آمار بالا، متخصصان برنامه های مداخله ای ویژه ای برای درمان و آموزش این کودکان در نظر گرفته اند که اغلب این روش ها مبتنی بر رویکرد هایی است که مهم ترین آنها رویکرد های رفتاری و آموزشی می باشد. یکی از روش هایی که در چهار چوب رویکردهای رفتاری به کار می رود آموزش پاسخ محور است. در این روش رفتار هایی به منزله رفتار هدف تلقی می شوند که در بهبود سایر رفتار ها نقش داشته باشند. از آنجایی که در این روش پس از اصلاح یک رفتار هدف، رفتارهای وابسته به آن نیز تغییر می کنند، استفاده از این روش موجب صرفه جویی در وقت می شود. آموزش پاسخ محور مبتنی بر طبیعت کودک است و کودک فعالیت های مورد علاقه و شکل آموزش را انتخاب می کند. در واقع در این روش مربی باید ابتکار عمل زیادی داشته باشد و از هر موقعیت یک بازی بسازد و با روشی دور از خشونت و آزار کودک ، به او آموزش دهد. در این مقاله برآنیم تا به معرفی آموزش پاسخ محور بپردازیم و چالش های پیش رو را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پاسخ محور، کودک، اتیسم

عنوان انگلیسی The Pivotal Response Training (PRT) in Children with Autism Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Autism is one of the disorders which are categorized as pervasive developmental disorders according to 4th edition of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Impairments of social and communication skills, behavior patterns, interests, stereotyped, repetitive and restricted activities are considered as the most important characteristics of autism. According to its high relevance in the world, experts consider special intervention programs for treatment and education of children with autism. Most of programs are based on educational and behavioral approaches. One of these methods is pivotal response training (PRT). In PRT, behaviors are considered as a target behavior which can promote other behaviors. After the improvement of target behavior, behaviors which are related to target will change so, PRT saves time. PRT is based on the child’s nature and the child can select his/her favorite activities and the form of teaching method. In fact, the teacher should be innovative in his/her job and constitute a play from every situation for the child. The teacher should train the child without abusing him/her. In present article, we are going to introduce pivotal response training and discuss its challenging ahead.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pivotal response training, Child, Autism

نویسندگان مقاله معصومه پورمحمدرضای تجریشی | behnaz pourmohamadreza tajrishi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

بهناز رجبی شمامی | masoume rajabi shamami
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حجت اله حقگو | hojjattollah haghgoo
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-275-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-165003.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات