تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۹، شماره ۱۳۷، صفحات ۳۴-۴۰

عنوان فارسی بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله زمینه : هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش 108نفر از دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان مشارکت​ کرده‌اند که به​ روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم با توجه به ناحیه محل خدمت انتخاب​شده‌اند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. در این پژوهش از یک ​پرسش‌نامه‌ محقق​ساخته‌ 66سوالی استفاده​شد. این پرسش‌نامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به​روش ضریب آلفای​ کرونباخ 95/0 به​ دست​آمد. داده‌های حاصل از این پژوهش به‌وسیله‌ آزمون‌های تی تک​ نمونه‌ای، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی ال‌اس‌دی تحلیل​ شد. یافته‌ها: نتایج نشان​داد که عملکرد درس حرفه‌آموزی و ابعاد آن یعنی خودکفایی مهارت‌های اجتماعی‌ و روانی ​حرکتی بالاتر از حد متوسط شده ​است. همچنین یافته‌ها نشان​ داد که بین میانگین نمره‌های عملکرد درس حرفه‌آموزی از نظر دبیران نواحی مختلف و سوابق خدمتی گوناگون تفاوت معنی‌داری وجوددارد ولی بین میانگین نمره‌های عملکرد با توجه به متغیر جنسیت، مدرک و رشته تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجودندارد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، ابعاد عملکرد درس حرفه‌آموزی (مهارت‌های خودکفایی، اجتماعی و روانی​ حرکتی) بالاتر از حد متوسط محقق​ شده ​بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حرفه‌آموزی، دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، مدارس استثنایی

عنوان انگلیسی Evaluation the Amount of the Effect of Profession Teaching Performance on Mental retarded Students from Exceptional Teacher's points of View in Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this research was to evaluate the amount of the effect of profession teaching performance on mental retarded students from exceptional teachers' points of view in Isfahan city. Methods: The research method was descriptive survey. Statistical sample includes 108 exceptional teachers who selected through stratified random sampling from Cochran formula and relating to their teaching places. The data were gathered through a 66-item researcher made questionnaire. The questionnaires content and formal validities were admitted by university professors. The reliability of questionnaire was 0.95 Cronbach's alpha coefficient. The obtained data were analyzed by single sample T test, T for two independent samples, variance analysis (F), and LSD. Results: The research findings showed that profession teaching performance and its components such as self sufficiency, social skills, and psycho-motor skills were above the average. Also the findings indicated that there were significant differences between profession teaching performances mean scores relating to respondents views in different teaching places and experience. Conclusion: These results were statistically meaningful but there was no difference between performances mean scores regarding to sex, degree, and course of study. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا آقابابایی | alireza aghababaei
payame noor university
دانشگاه پیام نور اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

تقی آقاحسینی | taghi aghahosseini
دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

فاطمه قاسمی | fateme ghasemi
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-688-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-164979.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات